Affective Politics of Care during COVID-19: Feminist Views of Political Discourses and Intersectional Inequalities in Mali
Titelübersetzung:Affektive Politiken der Sorge während COVID-19: Feministische Blickwinkel auf Politische Diskurse und intersektionale Ungleichheiten in Mali
Autor/in:
Hasenöhrl, Syntia
Quelle: Historical Social Research, 46 (2021) 4, S 100-122
Inhalt: Contrary to many African states’ restrictive COVID-19 measures in the first half of 2020, which had severe socio-economic and political effects, the Malian government appeared more moderate in its fight against the pandemic and even introduced social measures to alleviate the effects of COVID-19 (measures). However, increasing anti-government protests still culminated in a military coup in August 2020. In order to shed light on government commu-
nication during that time as one factor in this paradox, this article focuses on the politics of care constructed by the Malian political elite between March and August 2020. The article uses an affective-discursive approach to analyse government communications and contrasts them with a feminist view of associations, NGOs, and activists. It shows that postcolonial, capitalist, and gendered path dependencies have decreased opportunities for care from the
Malian state and increased the intersectional vulnerabilities of Malians to COVID-19 measures. In addition, the article demonstrates how the affective politics of domestic and international care that were maintained through the presidential discourse used securitisation and solidarity to construct subject positions that, however, incorporate rather than challenge the aforementioned inequalities.
Schlagwörter:Mali; Mali; Pflege; caregiving; Fürsorge; welfare care; soziale Ungleichheit; social inequality; Intersektionalität; intersectionality; Gesundheitspolitik; health policy; Sozialpolitik; social policy; Westafrika; West Africa; affect; care; political discourse; affective politics; COVID-19; power relations; pandemic
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Gesundheitspolitik
Long-term care and gender equality: fuzzy-set ideal types of care regimes in Europe
Autor/in:
Bartha, Attila; Zentai, Violetta
Quelle: Social Inclusion, 8 (2020) 4, S 92-102
Inhalt: Recent changes in the organization of long-term care have had controversial effects on gender inequality in Europe. In response to the challenges of ageing populations, almost all countries have adopted reform measures to secure the increasing resource needs for care, to ensure care services by different providers, to regulate the quality of services, and overall to recalibrate the work-life balance for men and women. These reforms are embedded in different family ideals of intergenerational ties and dependencies, divisions of responsibilities between state, market, family, and community actors, and backed by wider societal support to families to care for their elderly and disabled members. This article disentangles the different components of the notion of ‘(de)familialization’ which has become a crucial concept of care scholarship. We use a fuzzy-set ideal type analysis to investigate care policies and work-family reconciliation policies shaping long-term care regimes. We are making steps to reveal aggregate gender equality impacts of intermingling policy dynamics and also to relate the analysis to migrant care work effects. The results are explained in a four-pronged ideal type scheme to which European countries belong. While only Nordic and some West European continental countries are close to the double earner, supported carer ideal type, positive outliers prove that transformative gender relations in care can be construed not only in the richest and most generous welfare countries in Europe.
Schlagwörter:Europa; Europe; Pflege; caregiving; Familie; family; gender; Gleichheit; equality; Migrant; migrant; care regimes; familialization; fuzzy set ideal type analysis; long-term care
SSOAR Kategorie:Gesundheitspolitik, Frauen- und Geschlechterforschung
Culture and indigenous women's health: integrative review
Titelübersetzung:A cultura e a saúde da mulher indígena: revisão integrativa
Autor/in:
Silva, Hetiani Barretta da; Diaz, Claudia Maria Gabert; Silva, Kauana Flores da
Quelle: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, 7 (2015) 4, S 3175-3184
Inhalt: Objective: To investigate the reality of health of women and indigenous Guarani people and Kaingáng, bringing reflections on public health policies aimed at the indigenous community and the inclusion of nursing in this context. Method: This is an integrative review conducted in the period from March to July 2010. Results: The studies bring that access to health of indigenous people is still limited, that health actions should consider their culture and other characteristics and the professionals involved in this process need to create links with this population so that actions are effective. Conclusion: it was found the need for a broader and more qualified attention to indigenous mainly to women's health and also noticed the dearth of research on the topic.
Schlagwörter:Kultur; culture; woman; Gesundheit; health; indigene Völker; indigenous peoples; Gesundheitspolitik; health policy; Pflege; caregiving; Gesundheitsdienst; public health services
SSOAR Kategorie:Medizinsoziologie, Frauen- und Geschlechterforschung, Gesundheitspolitik
Quelle: Deutsches Zentrum für Altersfragen; Berlin (Report Altersdaten, 3/2007), 2007. 27 S
Schlagwörter:Alter; old age; alter Mensch; elderly; Pflegebedürftigkeit; need for care; Hilfsbedürftigkeit; need for help; Pflege; caregiving; Bedarf; demand; gender-specific factors; Leistungsanspruch; insurance claim; stationäre Versorgung; hospital care (inpatient); ambulante Versorgung; outpatient care; Pflegeversicherung; long-term care insurance; Federal Republic of Germany
Quelle: Public Health und Pflege: zwei neue gesundheitswissenschaftliche Disziplinen. Berlin, 2004, S 175-189
Inhalt: Die Autorin analysiert die Arbeitsmarktperspektiven für Pflegeberufe und die Ursachen des Pflegenotstandes im Rahmen der bisherigen Arbeitsmarktpolitik. Gesundheits- und Pflegeberufe, so die Eingangsthese, stellen einen umfangreichen Teilarbeitsmarkt dar, den sie detaillierter nach Berufen unterscheidet. Für den "Pflegenotstand" im Sinne eines Arbeitskräftemangels bei den Pflegeberufen diskutiert sie vier Ursachenbereiche (Konzentration des Leistungsgeschehens in der beruflichen Pflege, mangelnde Attraktivität der Berufe, etc.). Daran anknüpfend beschreibt sie den prognostizierten künftigen Arbeitskräftebedarf in der Kranken- und Altenpflege und mögliche künftige Strategien zur Arbeitskräftegewinnung in den Pflegeberufen. (rk)
Schlagwörter:Pflegepersonal; nursing staff; Gesundheitsberuf; health occupations; Gesundheit; health; Gesundheitswesen; health care delivery system; Gesundheitspolitik; health policy; Krankheit; illness; Federal Republic of Germany; Arbeitsmarktpolitik; labor market policy; Pflege; caregiving; Krankenpflege; nursing; Altenpflege; nursing care for the elderly; Pflegeberuf; nursing occupation; Arbeitsmarkt; labor market; Gesundheitswirtschaft; health industry; Beschäftigungsentwicklung; employment trend; Arbeitsmarktentwicklung; labor market trend; gender-specific factors; Pflegeheim; nursing home
Care services for the elderly in Germany: infrastructure, access and utilisation from the perspective of different user groups
Titelübersetzung:Pflegedienste für ältere Menschen in Deutschland ; Infrastruktur, Zugänglichkeit und Auslastung aus der Perspektive verschiedener Nutzergruppen
Autor/in:
Theobald, Hildegard
Quelle: Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung gGmbH; Berlin (Discussion Papers / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsschwerpunkt Bildung, Arbeit und Lebenschancen, Forschungsgruppe Public Health, 2004-302), 2004. 59 S
Inhalt: "In dem Discussionpaper wird die Entwicklung der ambulanten, stationären und semi-stationären Pflegeinfrastruktur seit der Einführung der Pflegeversicherung analysiert und mit einer Darstellung niedrig-schwelliger Angebote auf lokaler Ebene ergänzt. Zugänglichkeit und Inanspruchnahme der vorhandenen Dienstleistungsangebote werden aus der Perspektive unterschiedlicher Gruppen älterer Menschen betrachtet. Die Ergebnisse basieren auf einer Analyse von Statistiken und Berichten sowie auf Interviews mit Experten/innen. Die Untersuchung bestätigt die Expansion ambulanter Pflegedienste seit Einführung der Pflegeversicherung sowie die Modernisierung und zunehmende Diversifikation stationärer Wohnformen seit den 1980er Jahren. Der steigende Anteil von Empfängern/innen von Pflegeversicherungsleistungen die in Pflegeheimen versorgt werden, verweist auf Probleme der Versorgung älterer Menschen in der häuslichen Pflege. Dies betrifft den Ausbau und die inhaltliche Konzeption der semi-stationären Angebote. Hinzu kommen das zu geringe Angebot und die regionalen Disparitäten im Bereich niedrig-schwelliger Dienste, die älteren Menschen die Teilnahme an sozialen- und Freizeitaktivitäten ermöglichen sowie pflegende Angehörige entlasten sollen. Als Lösungsmöglichkeiten werden die Einrichtung eigenständiger Kurzzeitpflegeeinrichtungen einschließlich der Etablierung einer Übergangspflege nach einem Krankenhausaufenthalt, die Förderung und Finanzierung niedrig-schwelliger Angebote und die Einrichtung spezifischer Angebote für ältere Menschen mit dementiellen Erkrankungen bzw. für deren pflegende Angehörigen diskutiert. Die Inanspruchnahme unterschiedlicher Leistungen der Pflegeversicherung weist deutliche Einflüsse nach Geschlecht, sozialer Schichtzugehörigkeit, Ethnizität und Wohnsituation auf. Dazu gehört die Auswahl konkreter Leistungen, die Rolle der informellen Pflege im Rahmen der Familie aber auch die Möglichkeit durch die Pflegeversicherung nicht-abgesicherte Pflegebedarfe mit eigenen, privaten Mitteln zu ergänzen. Weiterhin werden deutliche regionale Einflüsse in der Versorgungssituation älterer Menschen erkennbar." (Autorenreferat)
Inhalt: "The discussion paper analyses the development of the home-based, semi-residential and residential care infrastructure since the introduction of the long-term care insurance. The presentation is supplemented with a review of local area low-threshold offers. The accessibility and claims on available service offerings are discussed from the perspective of different groups of elderly people. The results are based on the analysis of statistics and reports as well as interviews with experts. The research confirms the expansion of home-based care services since the introduction of the long-term-care insurance as well as the modernisation and increasing diversification of residential care facilities that had already begun in the 1980s. The increasing number of nursing-home admissions points to problems in the care of the elderly in their homes. The expansion and conceptual approach regarding the semi-residential offers has been revealed as one deficit. In addition, there are not enough offers and a marked regional disparity in the low-threshold service area that could supplement care arrangements in the area of social- and leisure activities and also unburden family members. As solutions are discussed the establishment of transitional care services after discharge from hospital, the promotion and financing of care offers in the area of social and leisure activities and the implementation of specific offers for elderly people with dementia respectively for their family carers. The claims which are made for specific care insurance benefits show the clear influence of gender, social status, ethnicity and living conditions. This applies not only to the choice of the actual offers and the role of informal care within the family framework but also to the possibility of complementing care needs that are not covered by care insurance benefits with private means. Furthermore, there are regional influences that are also predominant in the care situation of the elderly." (author's abstract)
Schlagwörter:nursing services; caregiving; Pflegeversicherung; alter Mensch; outpatient care; Pflege; personenbezogene Dienstleistung; Federal Republic of Germany; long-term care insurance; ambulante Versorgung; elderly; personal services; Pflegedienst; hospital care (inpatient); stationäre Versorgung
Zur Entwicklung der Hausarbeit: Bericht über das Forschungsvorhaben "Anzahl und Situation der zu Hause lebenden Pflegebedürftigen in der Bundesrepublik Deutschland"
Titelübersetzung:Development of housework: report on the research project "Number and situation of people in need of care living at home in the Federal Republic of Germany"
Autor/in:
Häberle, Günther-Fritz; Mettler-von Meibom, Barbara
Quelle: Deutsche Gesellschaft für Soziologie (DGS); Schulte, Werner; Deutscher Soziologentag der Deutschen Gesellschaft für Soziologie -DGS-; Bremen, 1981. S 497-507
Schlagwörter:Pflegebedürftigkeit; private household; Arbeitsteilung; family member; outpatient care; Pflegeheim; Pflege; Hausarbeit; compulsory health insurance; housework; Federal Republic of Germany; Entwicklung; Kosten; development; nursing care for the elderly; gesetzliche Krankenversicherung; Lebensalter; caregiving; division of labor; Familie; Altenpflege; need for care; family; ambulante Versorgung; gender-specific factors; age; costs; Familienangehöriger; nursing home; Privathaushalt
SSOAR Kategorie:Forschungsarten der Sozialforschung, soziale Sicherung, Gesundheitspolitik