Herausforderungen und Potentiale geschlechtsspezifischer Gesundheitsversorgung: 3. Bundeskongress Gender-Gesundheit vom 21. bis 22. Mai 2015 in der Landesvertretung Baden-Württemberg, Berlin
Titelübersetzung:Challenges and Potentials of Gender-Specific Health Care: Third Federal Congress Gender Health, 21/22 May 2015, Representation of Baden-Württemberg to the Federation, Berlin
Autor/in:
Hendrix, Ulla; Hilgemann, Meike; Niegel, Jennifer
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 7 (2015) 3, S 143-148
Inhalt: Der dritte Bundeskongress Gender-Gesundheit fand im Mai 2015 in Berlin statt. Das Schwerpunktthema der diesjährigen Tagung lautete "Gender und Diabetes". Auf dem Kongress wurde die Notwendigkeit einer geschlechterunterscheidenden Betrachtung der Medizin hervorgehoben und es wurden praktische und politische Implikationen für eine bessere medizinische Versorgung diskutiert.
Inhalt: The Third Federal Congress Gender Health was held in Berlin in May 2015. The main top ic of the conference was "Gender and Diabetes". The congress highlighted the gender-differentiated perspective on medicine and discussed practical and political implications for better medical care.
Patterns of changes in men's health from demographic indicators and epidemiologic
Titelübersetzung:Patrones de cambios en la salud de los hombres de indicadores demográfica y epidemiológica
Autor/in:
Santos, Vanessa Cruz; Santos, Mayra Gomes; Vilela, Alba Benemérita Alves; Nery, Adriana Alves; Casotti, Cezar Augusto; Boery, Eduardo Nagib
Quelle: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, 7 (2015) 2, S 2569-2581
Inhalt: Objective: to analyze patterns of change on human health in the period 2006 to 2010 through demographic and epidemiological indicators. Method: an epidemiological study, descriptive subsidized on data from the Department of Computer Science of SUS (DATASUS) of the Ministry of Health, Brazilian Institute of Geography and Statistics and Integrated System of Penitentiary Information, in the period 2006 to 2010. For the tables and data analysis tools developed by DATASUS were used - TabWin and TabNet, besides the program Microsoft Office Excel 2007. Results: among the indicators of morbidity and mortality, the result from external causes in all kinds were growing in the studied years and higher in males population compared to female. Conclusion: the health problems most prevalent in the male population are preventable, then, health education can contribute in changing the behavioral and cultural profile of this population, which has negative consequences to their health.
Schlagwörter:Gesundheit; health; Epidemiologie; epidemiology; demographische Faktoren; demographic factors; Gesundheitspolitik; health policy; gender; woman; Mann; man; Vergleich; comparison; Sterblichkeit; mortality; Krankheit; illness; Gesundheitserziehung; health education; Gesundheitsverhalten; health behavior; kulturelle Faktoren; cultural factors
SSOAR Kategorie:Jugendsoziologie, Soziologie der Kindheit, Frauen- und Geschlechterforschung, Gesundheitspolitik
Quelle: Statistisches Monatsheft Baden-Württemberg, (2013) 7, S 21-26
Schlagwörter:Federal Republic of Germany; Baden-Württemberg; Baden-Württemberg; Altersgruppe; age group; gender; Einkommen; income; Gesundheit; health; Krankheit; illness; Schmerz; pain; Gesundheitsförderung; health promotion; soziale Ungleichheit; social inequality; Arbeitswelt; world of work; chronische Krankheit; chronic illness; Einfluss; influence
SSOAR Kategorie:Gesundheitspolitik, Einkommenspolitik, Lohnpolitik, Tarifpolitik, Vermögenspolitik, Allgemeine Soziologie, Makrosoziologie, spezielle Theorien und Schulen, Entwicklung und Geschichte der Soziologie
Self-reflection as a means for personal transformation: an analysis of women's life stories living with a chronic disease
Titelübersetzung:Selbstreflexion als Weg zur persönlichen Transformation: eine Analyse von Lebensgeschichten von Frauen, die mit einer chronischen Erkrankung leben
Autor/in:
Prodinger, Birgit; Stamm, Tanja Alexandra
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 11 (2010) 3, 16 S
Inhalt: Ziel dieser Studie war es zu erläutern, wie die Lebensgeschichten von Frauen mit chronischer Polyarthritis eingebettet sind und geformt werden von für als selbstverständlich angenommenen Praktiken innerhalb des Gesundheitssystems. Eine Sekundäranalyse der Lebensgeschichten von sechs Frauen mit chronischer Polyarthritis wurde durchgeführt. Die Lebensgeschichten der sechs Frauen waren in der Primärstudie (STAMM et al. 2008) einer Typologie mit dem Namen "chronische Polyarthritis als Quelle für neue Herausforderungen" zugeordnet worden. Die feministische Standpunkttheorie und ausgewählte feministische Philosophien dienten als theoretischer Bezugsrahmen für diese Sekundäranalyse.
In der Analyse wurde deutlich, dass jede der sechs Frauen zumindest an einem Punkt in ihrer Lebensgeschichte begann, die Praktiken innerhalb des Gesundheitssystems und die kognitive Autorität der Medizin zu hinterfragen. Dieses Bewusstsein befähigte die Frauen, dem eigenen Wissen zu vertrauen und selbst Entscheidungen für die eigene Gesundheit zu treffen. Die Ergebnisse der Analyse eröffnen für Professionelle aus dem Gesundheitssystem die Möglichkeit, ihre für selbstverständlich genommenen Praktiken kritisch zu hinterfragen. Durch eine solche kritische Auseinandersetzung und das Bewusstsein, wie diese Praktiken in einem breiteren System eingebettet sind, können möglicherweise zukünftige Rahmenbedingungen initiiert werden, die den Dialog zwischen Patient/innen und Professionellen im Gesundheitssystem fördern.
Inhalt: The aim of this secondary analysis is to explicate taken-for-granted practices in the health care system in which the life stories of six women with rheumatoid arthritis (RA) are embedded. A secondary analysis of life stories of six women with RA, which were assigned to a typology named "rheumatoid arthritis as a source for new challenges" (STAMM et al., 2008) in the primary narrative study, was conducted. The theoretical framework applied for the analysis was informed by feminist standpoint theory and feminist philosophy. In the present analysis, each of the women challenged established health care practices and the cognitive authority of medicine at a certain point in their life story reflections. Becoming more conscious about health care practices enabled the women to acknowledge their own knowledge and to make choices about their health. The findings challenge health care providers to engage in critical reflexivity to become conscious about and to transform taken-for-granted practices as embedded in larger systems and to create health care environments that enable dialogue between clients and health care providers.
Schlagwörter:Theorie; self-reference; secondary analysis; Austria; health care delivery system; Dialog; Rahmenbedingung; Gesundheitswesen; Österreich; medicine; chronic illness; dialogue; Kritik; physician-patient relationship; chronische Krankheit; gender; criticism; life career; Arzt-Patient-Beziehung; Medizin; Gender; general conditions; identity; woman; Identität; theory; self-assessment; Selbsteinschätzung; Selbstreferenz; Sekundäranalyse; Lebenslauf; Narrative; feministische Kritik am Gesundheitswesen; Standpunkttheorie; soziales Geschlecht; chronische Polyarthritis; health sciences; social sciences; women's studies; secondary analysis; narratives; feminist critiques on health care; standpoint theory
SSOAR Kategorie:Forschungsarten der Sozialforschung, Frauen- und Geschlechterforschung, Erhebungstechniken und Analysetechniken der Sozialwissenschaften, Gesundheitspolitik
Quelle: Journal of Public Health, 18 (2010) 4, S 403-411
Inhalt: Aim: The first goal of this study was to assess the prevalence of different health risk behaviours among Romanian young people. Next, the interrelationship between different health risk behaviours as well as age and gender differences with respect to health risk behaviours were examined. Subjects and methods: Self-administered questionnaires were completed by a sample of 1,598 junior high school students, senior high school students and university students from urban and rural areas of two counties of Romania. Results: The results showed that 31% of junior high school students, 59.7% of senior high school students and 64.8% of university students reported more than one risk behaviour. Many of the risk behaviours were likely to correlate with each other and the strongest correlation was found between smoking, alcohol-related behaviour and precocious sexual intercourse. Factor analysis revealed that among junior high school students all health risk behaviours loaded on one factor. In senior high school students and university students the risk behaviours split into two factors, based probably on their frequency and severity. Factor 1 comprised smoking, alcohol-related behaviours as well as precocious sexual intercourse, while factor 2 included less common behaviours: violence, delinquency and illicit drug use. No gender differences were observed regarding the relationship between health risk behaviours. Conclusion: The results stress the importance of developing prevention programmes among Romanian youth for the behaviours discussed. Further research is needed to identify how to best offer these programmes: as stand-alone programmes or as an integrated set of programmes and whether the same approach has to be taken for younger and older adolescents.
Schlagwörter:Drogenkonsum; drug use; Gesundheit; female pupil; Student; student; Prävention; tobacco consumption; Sexualverhalten; Tabakkonsum; pupil; prevention; Gesundheitspolitik; Romania; Jugendlicher; sex behavior; alcohol consumption; Schülerin; Rumänien; Risikoverhalten; Schüler; health policy; Gesundheitsverhalten; gender; adolescent; health education; Alkoholkonsum; Gesundheitserziehung; risk behavior; health behavior; health; Health risk behaviours; Romanian adolescents; Health education
SSOAR Kategorie:Bildungswesen Sekundarstufe I, Medizinsoziologie, Gesundheitspolitik, Bildungswesen Sekundarstufe II