Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 20 (2019) 1, 37 S
Inhalt: Despite the social normalisation and moral de-problematisation of separation and divorce, they are usually anything but normal or unproblematic events for those affected. The events have to be ordered, the separation needs to be legitimised and one's own identity requires rehabilitation; this can result in striking narrative dynamics in qualitative interviews dealing with separation. Previous research has revealed the connection between the form, content, and function of separation talk as well as social differentiation: role, gender, and socio-structural factors. To the functional analyses of the narratives, of 46 interviews (23 ex-couples) in our study "Couples after separation", we add, as a further and superordinate differentiation, the category of social milieu. We exemplify our argument that separation talk varies depending on this dimension by exploring the contrasting individualised and traditional milieus. They differ in a fundamental way in their relationship models and corresponding separation legitimations, and in their plausibility strategies and in their conception of what constitutes a desirable identity. Beyond the concrete subject of separation and separation talk, we also touch on two important aspects of qualitative research: the differentiation of milieus and the relationship between performance and representation in interviews.
Doing the feminist intergenerational mic: methodological reflections on digital storytelling as process and praxis
Titelübersetzung:"Doing the feminist intergenerational mic": methodologische Reflektionen digitaler Narration als Prozess und Praxis
Autor/in:
Chazan, May; Macnab, Madeline
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 19 (2018) 2, 19 S
Inhalt: In diesem Beitrag greifen wir auf Erfahrungen im Rahmen eines digitalen Erzählworkshops im Mai 2016 zurück, an dem Aktivistinnen und Forscherinnen aus vier Generationen teilnahmen, um ihre Geschichten zu teilen und festzuhalten. Mittels Beobachtungsnotizen und des Feedbacks der Teilnehmerinnen untersuchen wir, ob und in welcher Weise durch den Workshop Konventionen der Wissensproduktion, Alter(n)svorstellungen und intergenerationale Skripte herausgefordert wurden. Wir nutzen das Konzept eines feministischen, intergenerationalen Mikrofons und zeigen, dass die Potenz dieser Methodologie, Normen infrage zu stellen, nicht darin bestanden hat, dass wir Zugang zu Mikrofonen ermöglichten, sondern in der Umsetzung spezifischer routinisierter feministischer und intergenerationaler Praktiken. Mit dem Artikel wollen wir zum Diskurs über feministische Methodologien, über Macht und Verletzlichkeit in der Forschung, über partizipative Mediennutzung und über Altern(s)forschung beitragen.
Inhalt: In this article, we reflect on the methodology of a digital storytelling workshop held in May 2016, gathering activists and academics across four generations to share and record their activist histories. Drawing on observational notes and participant feedback, we investigate whether and how the workshop challenged knowledge-production conventions, ageist assumptions, and intergenerational scripts. We offer the concept of a feminist intergenerational mic, arguing that the norm-challenging possibilities of this methodology lay not in providing access to a mic, but rather in particular, routinized, feminist and intergenerational practices. Through this article, we contribute to conversations about feminist methodologies, power and vulnerability in research, participatory media creation, and aging studies.
SSOAR Kategorie:Wissenschaftssoziologie, Wissenschaftsforschung, Technikforschung, Techniksoziologie, Gerontologie, Alterssoziologie, Allgemeines, spezielle Theorien und Schulen, Methoden, Entwicklung und Geschichte der Kommunikationswissenschaften, Frauen- und Geschlechterforschung, Wirkungsforschung, Rezipientenforschung
Telling Stories in Pictures: Constituting Processual and Relational Narratives in Research With Young British Muslim Women in East London
Titelübersetzung:Visuelle Erzählungen: prozessuale und relationale Narrative in einem Forschungsprojekt mit jungen muslimischen Frauen in Ost-London
Autor/in:
Esin, Cigdem
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 18 (2017) 1
Inhalt: In diesem Beitrag beschäftige ich mich mit der Möglichkeit, eine narrative Methodologie zu nutzen, um Zugang zur Konstruktion und Erzählung der Lebensgeschichten und positionalen Aushandlungsprozesse junger Ost-Londonerinnen als Mitglieder von Immigrant/innengemeinden zu gewinnen. Rückgreifend auf ein Projekt mit jungen britischen Musliminnen an der Keen Students' School in Ost-London diskutiere ich einen multimodalen methodologischen Ansatz, der aus den relationalen, imaginativen und räumlichen Kontexten der Studie heraus entwickelt wurde. Ich beschreibe auch, wie die Zone dieser multimodalen narrativen Methodologie das Verstehen der mobilen, multiplen und mitunter widersprüchlichen Positionierungen der jungen Frauen erlaubt hat.
Inhalt: In this article, I explore the possibility that a narrative research methodology, which focuses on the processes that bring together multiple narrative modalities, could be used to gain insight into the ways in which young residents of East London construct and tell stories about their lives and negotiate their positioning as members of immigrant communities. Drawing on research undertaken with a group of young British Muslim women at the Keen Students' School in East London, I discuss the multimodal methodological approach arising within the relational, imaginative and spatial contexts of the research. I also describe how the zone of this multimodal narrative methodology facilitates an understanding of the positioning of storytellers as mobile, multiple and sometimes contradictory.
Embodying critical and corporeal methodology: digital storytelling with young women in eating disorder recovery
Titelübersetzung:Digitale Erzählungen junger Frauen über den Gesundungsprozess nach einer Essstörung: zur Nutzung einer kritischen und körpernahen Methodik
Autor/in:
LaMarre, Andrea; Rice, Carla
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 17 (2016) 2, 26 S
Inhalt: Bei digitalen Erzählungen handelt es sich um eine kunstbasierte Forschungsmethode, die Forschenden erlaubt, eng mit den Untersuchungsteilnehmer/innen zu arbeiten, dominanten Diskursen zu widersprechen und die (Wieder-) Entfaltung körperlicher Ausdrucksmöglichkeiten zu fördern. In diesem Beitrag beschreiben wir, wie wir ein forschungsbasiertes Curriculum digitaler Erzählungen zur Untersuchung des Gesundungsprozesses nach einer Essstörung mittels Interviews mit jungen Frauen sowie unter Hinzuziehung von Forschungs- und belletristischer Literatur entwickelt haben. Wir zeigen, in welcher Weise dieses Curriculum als Gerüst genutzt werden konnte für den Ausdruck gelebter Gesundungserfahrungen. Die Erzählungen der Teilnehmerinnen verdeutlichen, was in diesem gemeinsamen Prozess besonders wesentlich war: Alle Erzählungen haben einen offenen Narrationsbogen, sie bekräftigen die (Inter-) Körperlichkeit der Gesundung und unterstreichen ein Konzept von Gesundung als Prozess. Nuancierungen in den individuellen Erzählungen verweisen auf die Einzigartigkeit körperlichen Erlebens im Gesundungsverlauf. Indem wir Essstörungen als Beispiel nehmen, wollen wir für die Potenziale digitaler Erzählung als kritische kunstbasierte Forschungsmethode sensibilisieren und zeigen, welcher Erkenntnisgewinn für uns daraus erwachsen ist, dass wir traditionelle Vorstellungen der Forscher/in-Untersuchungsteilnehmer/in-Beziehung verlassen und Kunst zum Stören dominanter Diskurse genutzt haben. (Autorenreferat)
Inhalt: Digital storytelling is as an arts-based research method that offers researchers an opportunity to engage deeply with participants, speak back to dominant discourses, and re-imagine bodily possibilities. In this article, we describe the process of developing a research-based digital storytelling curriculum exploring eating disorder recovery. We have built this curriculum around research interviews with young women in recovery as well as research and popular literature on eating disorder recovery. Here, we highlight how the curriculum acted as a scaffolding device for the participants' artistic creation around their lived experiences of recovery. The participants' stories crystallize what resonated for them in the workshop process: they each have an open-ended narrative arc, emphasize the intercorporeality of recovery, and focus on recovery as process. The nuances within each story reveal unique embodied experiences that contextualize their recoveries. Using the example of eating disorder recovery, we offer an illustration of the possibilities of digital storytelling as a critical arts-based research method and what we gain from doing research differently in terms of participant-researcher relationships and the value of the arts in disrupting dominant discourses. (author's abstract)
Educated girls, absent grooms, and runaway brides: narrating social change in rural Bangladesh
Titelübersetzung:Ausgebildete Mädchen, abwesende Bräutigame und entlaufene Bräute: Erzählungen zu sozialem Wandel im ländlichen Bangladesch
Autor/in:
Fraser Schoen, Roslyn
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 16 (2015) 1, 21 S
Inhalt: "Dieser Beitrag befasst sich mit Legenden als einer Ausdrucksform sozialer Kontrolle über im ländlichen Bangladesch lebende Frauen. Die Legenden fanden sich in Interviews, die ich mit Frauen führte, deren Männer das Dorf wg. Arbeitsmöglichkeiten in größeren Städten oder im Ausland verlassen hatten. Für die Analyse nutzte ich Immersion und offenes Kodieren (Marshall und Rossman 2006), wobei mich die individuellen Erzählungen und die Sinngebungsprozesse aufseiten der Frauen interessierten um nachzuvollziehen, in welcher Weise solche Legenden als signifikante Bestandteile des Alltagsleben wirksam sind (Gubrium und Holstein 2009). Die Erzählungen, die resultierten, entsprechen Goldsteins (2004) Definition einer Legende: Sie sind weder individuelle Geschichten, noch sind sie vollständig jenseits des Individuellen; sie werden im Duktus des 'Ob du es glaubst oder nicht' erzählt, und mit ihrer Erzählung sind nur minimale Risiken für die Erzählenden verbunden. Wie andere Legenden und Sagen dienen die hier Erzählten als Mittel der Stützung sozialer Ordnung in Zeiten sozialen Wandels. Und wie bereits in anderen Untersuchungen (z.B. Coontz 1999; Cooper, Linstroth und Chaitlin 2009; Greene 1991; Madriz 1997) deutlich, fokussieren sie insbesondere Frauen in sozialen Umbruchphasen. Die von mir interviewten Frauen berichteten auch über 'Unglücke' und 'Skandale', die sich dann ereigneten, wenn Frauen sich den Heiratsbräuchen oder der traditionellen Trennung von privaten und öffentlichen Räumen nicht unterwarfen." (Autorenreferat)
Inhalt: "This article explores the folk legend as one articulation of the social control of women in rural Bangladesh. Stories and legends emerged when women were interviewed about the effects of men leaving the village for wage-based jobs in cities and abroad. Interviews were analyzed via immersion, theme generation, and open coding (Marshall und Rossman, 2006) with a focus on women's own narratives and meaning-making, which allowed for these stories to be understood as significant components of people's everyday realities (Gubrium und Holstein, 2009). These stories are consistent with Goldstein's (2004) definition of a legend: they are not personal stories yet they are not completely impersonal (friend-of-a-friend subject), they take on a believe-it-or-not tone, and telling them presents minimal risk to the narrator. Like other folk legends, these stories act as a means to reinforce the social order during a time of social change. As other research has shown (Coontz, 1999; Cooper, Linstroth und Chaitlin, 2009; Greene, 1991; Madriz, 1997), stories as social control mechanisms focus specifically and uniquely on women during times of social change. Respondents discuss 'accidents' and 'scandals' that occur when women do not adhere to marriage customs or the traditional dichotomy of public and domestic spheres." (author's abstract)
Schlagwörter:labor migration; Arbeitsteilung; Bangladesh; ländlicher Raum; Arbeitsmigration; rural area; narrative; Bangladesch; Südasien; Bildungsniveau; Ehe; marriage; division of labor; girl; Familie; Mädchen; social control; Erzählung; woman; sozialer Wandel; traditionelle Kultur; traditional culture; family; Entwicklungsland; South Asia; level of education; soziale Kontrolle; social change; developing country
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Allgemeine Soziologie, Makrosoziologie, spezielle Theorien und Schulen, Entwicklung und Geschichte der Soziologie
Becomings: narrative entanglements and microsociology
Titelübersetzung:Künstlerisches Werden: narrative Verstrickungen und Mikrosoziologie
Autor/in:
Tamboukou, Maria
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 16 (2015) 1, 18 S
Inhalt: "In diesem Beitrag befasse ich mich mit einem Experiment, in dessen Rahmen ich Künstlerinnen zu einer Ausstellung und einer Podiumsdiskussion während einer Soziologie-Tagung eingeladen habe. Die Künstlerinnen waren zuvor bereits für das feministische Forschungsprojekt 'In the Fold Between Life and Art, a Genealogy of Women Artists' interviewt worden. Die Ausstellung ermöglichte den Künstlerinnen, ihre Arbeiten einem akademischen Publikum vorzustellen, während sie bei der Podiumsdiskussion eingeladen waren, über ihr künstlerisches Werden zu berichten. Ausgehend von dem während der Konferenz gewonnenen Material reflektiere ich Möglichkeiten und Grenzen der Verwendung von Erzählungen in mikrosoziologischen Untersuchungen. Theoretisch angelehnt an Hannah Arendt interessieren mich dabei insbesondere Bezüge und Spannungen zwischen Sozialem, Politischem und Kulturellen in der narrativen Forschung." (Autorenreferat)
Inhalt: "In this article, I look back in an art/ research experiment of convening an exhibition of women artists and inviting them to a round-table discussion in the context of a sociological conference. The artists who took part in this event had been previously interviewed for a feminist research project, entitled 'In the Fold Between Life and Art, a Genealogy of Women Artists'. The conference exhibition gave the artists the opportunity to appear to an academic audience and present their work while the round-table discussion created a forum for a narrative event where all women were invited to recount stories of becoming an artist. In looking at this event I want to explore questions around the possibilities and limitations of narratives in microsociological inquiries. In following trails of Arendt's theorisation of stories, I explore connections and tensions between social, political and cultural entanglements in narrative research." (author's abstract)
Cultural distance from the internal other: education and relations with the other as discussed in life stories
Titelübersetzung:Kulturelle Entfernung von "internalen Anderen": biografische Erzählungen als Zugang zum Verstehen des Zusammenhangs zwischen Bildungsgeschichte und Sozialbeziehungen
Autor/in:
Litvak-Hirsch, Tal; Lazar, Alon
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 15 (2014) 2, 24 S
Inhalt: "Biografien helfen nachzuvollziehen, in welcher Weise Identität - insbesondere zwischen Mitgliedern multikultureller und multiethnischer Gesellschaften - konstruiert wird. In diesem Beitrag werden die Lebensgeschichten von sechs Frauen vorgestellt, die im Be'er Sheva-Gebiet in Israel leben, aber drei unterschiedlichen kulturellen Gruppen zugehören. Die Analyse stützt sich auf Bar-Ons (2005) Theorie der Identitätskonstruktion, in deren Fokus die Beziehungen zwischen 'internalen' und 'externalen Anderen' stehen. Im Besonderen interessierte uns der Zusammenhang zwischen Bildungsgeschichte und der Beziehung zu 'internalen' bzw. 'externalen Anderen' im Lebenslauf der befragten Frauen. Unsere Ergebnisse legen nahe, Erziehung und Bildung als eine Art Hintergrundfolie zu verstehen, auf der 'das Selbst' und 'die Anderen' als eher nahe oder entfernt im Sinne der jeweiligen Identitätskonstruktion platziert werden. Zusätzlich fanden wir Hinweise, die wir in dem Konzept der 'kulturellen Distanz von internalen Anderen' zusammenfassten, für das Bildungsaspirationen und Berufswege eine wichtige moderierende Rolle spielen und das eine Ausweitung der Theorie Bar-Ons bedeutet. Dies wird abschließend mit Blick auf künftige Forschungsarbeiten und mit Bezug auf die israelische Gesellschaft diskutiert." (Autorenreferat)
Inhalt: "Life stories make it possible to trace the manner in which identity construction takes place, especially amongst members of multicultural and multiethnic societies. The life stories of six women belonging to three different groups, all residents of the Be'er Sheva area in Israel, were analyzed by applying and extending Bar-On's (2005) theory of identity construction which focuses upon the relations with the 'internal other' and the 'external other'. Specifically, we investigated the intersection between education and relations with others as factors shaping identity during the women's various life courses. Results suggest that education serves as a mapping tool which places the 'self' and the 'other' as either close or distant in terms of identity construction. Moreover, findings point to the existence of a 'cultural distance from the internal others' (CDIO) as shaped by educational aspirations and achievements. Building upon Bar-On's theory and the concept of CDIO, psychosocial applications and future directions for research are discussed." (author's abstract)