A cartography of qualitative research in Switzerland
Titelübersetzung:Eine Kartographie qualitativer Forschung in der Schweiz
Autor/in:
Eberle, Thomas S.; Elliker, Florian
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 6 (2005) 3, 21 S
Inhalt: Der vorliegende Beitrag versucht den gegenwärtigen Stand der qualitativen Forschung in der Schweiz zu beschreiben. Zunächst erstellten wir eine impressionistische Skizze, die unvermeidlich selektiv und subjektiv ist und einen kulturellen Bias aufweist. Um die Objektivität zu steigern, sammelten wir einige Fakten und Zahlen und präsentieren sie mittels deskriptiver Statistik. Anhand der Datenbank des Schweizerischen Informations- und Datenarchivs für die Sozialwissenschaften (SIDOS) analysieren wir ein Sample sämtlicher qualitativer soziologischer Forschungsprojekte, die im Zeitraum von 1995-2004 durch eine (schweizerische, deutsche oder französische) nationale Forschungsförderungsorganisation finanziert wurden. Wir vergleichen qualitative und quantitative Projekte sowie solche mit einem Methodenmix und suchen nach Gemeinsamkeiten, Differenzen und Trends: Hat der Anteil qualitativer Forschungsprojekte im Laufe der letzten zehn Jahre zugenommen? Gibt es kulturelle Unterschiede, z.B. eine Präferenz von Forschenden in der Deutschschweiz oder der französischen Schweiz für qualitative, quantitative oder kombinierte Methoden-Designs? Haben verschiedene Typen von Institutionen solche Präferenzen, oder gibt es geschlechterspezifische Unterschiede? Und welche Methoden sind in der Schweiz vorherrschend? In einem zweiten Datenset, das auf einer eigenen Umfrage basiert, verbreitern wir den Fokus und versuchen jene Methoden und theoretischen Ansätze zu bestimmen, die über verschiedene sozialwissenschaftliche Disziplinen hinweg am meisten benutzt werden. Aufgrund der Umfrage verfügen wir auch über individuelle Porträts der qualitativ Forschenden in der Schweiz mit ihren Präferenzen bezüglich theoretischer Ansätze und Methoden, ihrer Expertise, ihrer Forschung und ihrer Lehre, was für forschungspolitische Zwecke von großem Nutzen ist.
Inhalt: Our attempt to describe the state of qualitative research in Switzerland starts out with an impressionist sketch which inevitably is selective, subjective and culturally biased. In order to reach a more objective stance, we gather some facts and figures and present them by means of descriptive statistics. Based on the database of the Swiss Information and Data Archive Service for the Social Sciences (SIDOS), we analyze a sample of qualitative, sociological research projects funded by national science foundations (Swiss, German and French) between 1995-2004. We compare qualitative, quantitative and mixed methods projects and try to find similarities, differences and trends: Has the ratio of qualitative research projects increased over the last ten years? Can we find cultural differences, e.g. a preference of German or French Swiss researchers for either qualitative or quantitative or mixed methods designs? Do different types of institutions, or do men and women have such different preferences? Which methods are prevailing in Swiss qualitative research? In a second data set collected by a survey of our own, we broaden the perspective to other disciplines and try to identify the most commonly used methods and theoretical approaches. But we have also obtained individual portraits of the qualitative researchers in Switzerland with their preferences of theoretical approaches and methods, their expertise, their research and their teaching courses.
Daughters of Tradition: women in Yiddish Culture in the 16th-18th Centuries
Autor/in:
Ramos-González, Alicia
Quelle: European Journal of Women's Studies, 12 (2005) 2, S 213-226
Inhalt: This article focuses on the cultural world of Jewish women in Eastern Europe between the 16th century and the beginning of the 19th century. It reveals the extent to which Yiddish language and literature were a means of gaining knowledge for such women. This is because Yiddish - a Jewish language that developed around 1000 years ago among the Jews living in Ashkenaz - was the language of the people, of ordinary life, of business and social relations, and also of the home and the kitchen. It was the language of female spaces, stigmatized by its ‘humble’ associations with women and uncultivated persons. In turn, Yiddish literature was closely associated with women and a female readership.
Academic desire trajectories: retooling the concepts of subject, desire and biography
Autor/in:
Sondergaard, Dorte Marie
Quelle: European Journal of Women's Studies, 12 (2005) 3, S 297-313
Inhalt: This article is an attempt to rethink the interconnectedness between discourse and subjective agency and to highlight methodological approaches to studies of gendering processes as a central part of it. The notions of desire, subjectification and biography are understood as mediated by narratives and metaphors, as a movement between the individual and her contexts. The transformative methodological project suggests conceptual retoolings as new analytic approaches to empirical analysis of the kind that aims to provide complex understanding of subjectification processes in lived life. The empirical field brought into the article as a means of explication deals with university cultures, and more specifically with a case of an assistant professor caught in conflicts between official academic discourses and more subtle political and gendered discourses. The author takes the concepts of desire trajectories, discursive authority, multifaceted discursive realities and past experiences (biography) into an analysis of the enacting forces involved in the processes of exclusion that finally ejects the protagonist in the empirical case from the university field.
Strukturwandel im Erwerbssystem und soziale Sicherung: Arbeitsschwerpunkte der Abteilung "Geschlechterpolitik im Wohfalhrtsstaat"
Autor/in:
Betzelt, Sigrid
Quelle: ZeS Report, 10 (2005) 1, S 4-9
Schlagwörter:Strukturwandel; structural change; Sozialpolitik; social policy; soziale Sicherung; social security; Mann; man; woman; gender; Wohlfahrtsstaat; welfare state; Arbeitsmarkt; labor market; Erwerbsform; type of economic activity; Selbständigkeit; autonomy; Gesundheitsversorgung; health care; Federal Republic of Germany
SSOAR Kategorie:soziale Sicherung, Frauen- und Geschlechterforschung
Quelle: European Journal of Women's Studies, 12 (2005) 1, S 9-29
Inhalt: This article presents an artistic and political experiment as an effort to advance democratic transactions in the life sciences. Artists built a ‘gender democratic labyrinth’ in Maastricht, in which scientists, women’s groups, people in general, artists, philosophers, politicians, journalists, clinical geneticists and many others interacted and negotiated on the creation of human embryos for medical-scientific research (a subject kept open in the Dutch Embryo Law of September 2002 to decide within a few years). By taking a gender perspective on the process of democratizing science, we aimed to create a space in which alterity and difference are constitutive elements in the public exchanges on science and technology. The idea to build a labyrinth was theoretically based on the notion of agonistic democracy - in which pluralism is the result of contestations and divisions - and on a notion of science and technology as being contextualized and socialized.
Quelle: European Journal of Women's Studies, 12 (2005) 3, S 315-328
Inhalt: This article discusses the methodological challenges posed for psychological research on whiteness at the intersection between race and gender in Germany. Much of the current research in the social science field in Germany focuses on violent expressions of racism or Fremdenfeindlichkeit (hostility towards strangers) and represents a collective immunization against the knowledge about the history and the historicity of whiteness as a history of seizure. Such approaches are motivated by fear and uncertainty. The author takes this uncertainty not only as a starting point for an investigation into the heavily veiled history of whiteness, but also as a method in itself.
Subjective Intersections in the Face of the Machine
Autor/in:
Kennedy, Helen
Quelle: European Journal of Women's Studies, 12 (2005) 4, S 471-487
Inhalt: This article is a call to feminist science and technology studies (STS) to engage with debates about the intersectionality of gender with race and class in analyses of women’s relationships with their computers - these debates are well established in the broader field of gender studies, but comparatively absent from studies of gender and technology. Furthermore, in order to understand women’s many and varied technological relationships, it is necessary to explore the diverse ways in which individual women experience their gender, race and class in their relationships with their PCs. The article draws on the stories told by 14 working-class women from ethnic minority communities about the introduction of networked computers in their homes, to argue that we need to account for women’s subjective experiences of the identity intersections that take place in the face of the machine.
Das frühe homosexuelle Selbst zwischen Autobiografie und medizinischem Kommentar
Titelübersetzung:The Early Homosexual Self Between Autobiography and Medical Commentary
Autor/in:
Walter, Tilmann
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 6 (2005) 1, 24 S
Inhalt: Die Geschichte des frühen homosexuellen Selbst lässt sich in drei Phasen unterteilen: eine Zeit "latenter" Selbstzeugnisse, die bis ca. 1865 andauerte, dann eine Phase der Aktivierung des "homosexuellen" Wissens durch medizinische Experten und eine seit ca. 1895 andauernde Phase der zunehmenden Entmündigung dieser Stimme im Expertendiskurs. Um 1900 war Homosexualität als Verhalten bereits auf das "Skript" "homosexuelles Selbst" festgelegt: In den Augen der meisten Experten handelte es sich dabei um eine behandlungsbedürftige Krankheit, in den Augen der betroffenen Personen meistens nicht. In historischen Darstellungen werden "die Homosexuellen" deshalb häufig als Opfer medizinischer Machtausübung dargestellt. Hier soll demgegenüber argumentiert werden, dass sich Subjekte im Rahmen einer "flexiblen Normalisierung" selbst gesellschaftlichen Normen unterworfen haben. Historische Dokumente werden von mir mit Hilfe eines Modells der Persönlichkeitsentwicklung in der therapeutischen Beziehung interpretiert. Inzwischen hat die Einheitsanthropologie, die die Scientia sexualis anfangs geprägt hat, stark an Bedeutung verloren: Geschlecht und Sexualität gelten weithin als "Verhandlungssache", die Lebensweisen "heterosexueller" und "homosexueller" Männer – und inzwischen auch vieler berufstätiger Frauen – unterscheiden sich immer weniger deutlich. Von entscheidendem Einfluss scheint dafür der Wandel von der Produktions- hin zur Konsumtionsgesellschaft gewesen zu sein: "Die Homosexuellen" um 1900 können als "Avantgarde" des konsumistischen Habitus interpretiert werden.
Inhalt: The history of the "early homosexual self" can be divided into three phases: the time of "latent" autobiographies (until ca 1865), then the time of the activation of "homosexual knowledge" by medical experts and (since ca 1895) the time of silencing homosexual voices within experts' discourse. Around 1900 homosexual behavior was already bound to the "script" of the "homosexual" self and considered thereby a "disease" by most experts, what was not often confirmed by the people concerned. Within historical publications the "homosexuals" therefore were often presented as "victims" of medical science. I argue that subjects submitted themselves to valid social norms by "flexible normalization." Pertinent historical sources are interpreted in the light of a model for a personal development within therapeutical relationships. In the meantime, the unified anthropology of scientia sexualis has significantly lost importance: sexuality and gender are now considered to be "negotiated," and the difference in the lives of "heterosexual" and "homosexual" men—and of many working women—has become negligible. One can interpret this as an outcome of the change from a producing society to consuming society during the time when (ca 1900) the "homosexual" male functioned as a social "avant-garde.
Schlagwörter:homosexuality; 19. Jahrhundert; personality development; soziale Norm; gender; social construction; therapy; Selbstbild; self-image; Medizin; Fremdbild; medicine; social norm; stereotype; Biographie; soziale Konstruktion; Persönlichkeitsentwicklung; biography; Therapie; Homosexualität; nineteenth century; Geschichte der Homosexualität; Geschichte der Psychotherapie; history of homosexuality; history of psychotherapy
Körper und Behinderung im Diskurs: empirisch fundierte Anmerkungen zu einem kulturwissenschaftlichen Verständnis der Disability Studies
Titelübersetzung:Bodies and handicap in discourse: empirically based comments on a cultural science comprehension of disability studies
Autor/in:
Bruner, Claudia Franziska
Quelle: Psychologie und Gesellschaftskritik, 29 (2005) 1, S 33-53
Inhalt: Der Beitrag befasst sich mit sozialen und kulturellen Produktionsbedingungen, denen Körper unterliegen, mit Herstellungsprozessen des Körpers, in denen sich gesellschaftliche Macht- und Dominanzverhältnisse manifestieren. Empirische Basis der zugrunde liegenden Untersuchung sind narrativ-biografische Interviews mit Frauen, die als 'körperbehindert' gelten. Über die Erzählungen der Interviewten sollen Ambivalenzen in Identifikationsprozessen sichtbar werden und die Neu-Territorialisierungen und Verschiebungen der Schnittfelder von class, gender, race und body offen gelegt werden. In einer diskursanalytischen Interpretation ausgewählter narrativer Interviewpassagen werden Lesarten des Körpers sowie ein strategischer Einsatz des behinderten Körpers dargestellt, wobei sich die vorliegenden Interpretationen als unabgeschlossene Diskursbeiträge verstehen. Hintergrund dieser Überlegungen bildet eine kritische Betrachtung der Implikationen eines sozialen Modells von Behinderung, wie es sich im Diskurszusammenhang der Disability Studies teilweise wiederfindet.
Geschwisterbeziehungen, Erbrechte und Migrationsformen in Bergbauern-Gesellschaften in einer ethnologischen Perspektive (Nepal, 20. Jahrhundert)
Titelübersetzung:Relationships between siblings, inheritance laws and migration forms in mining societies from the viewpoint of ethnology (Nepal, 20th century)
Autor/in:
Egli, Werner M.
Quelle: Historical Social Research, 30 (2005) 3, S 49-60
Inhalt: 'Die Betrachtung von Geschwisterbeziehungen aus einer historischen Perspektive schließt weitgehend die empirische Analyse von emotionalen Aspekten und praktischem Rollenverhalten aus, während der ethnographische Ansatz es erlaubt, diese Dimension einzuschließen. In vergleichender Weise beschreibt der Autor zwei nepalesische Hochlandgesellschaften zuerst hinsichtlich der gegebenen sozio-strukturellen Faktoren: Das Sunuwar-Dorf ist charakterisiert durch die nukleare Familie, präferentielle Ultimogenitur, ein hohes Heiratsalter, ein Brautpreissystem und weit reichende Migration. Das Chetri-Dorf ist charakterisiert durch die erweiterte Familie, gleiches Erbrecht, ein niedriges Heiratsalter, ein Mitgiftssystem und die Expansion innerhalb der Nachbarschaft. Gemäß der verschiedenen strukturellen Merkmale unterscheiden sich die beobachteten Geschwisterbeziehungen: Unter den Sunuwar finden wir ein System von unterschiedlichen Rollen zwischen Brüder, das sich schon in der Kindheit etabliert, egalitäre und freundliche Beziehungen zwischen Brüdern und Schwestern genauso wie zwischen Schwestern und eine Kooperation der Geschwister des gleichen Geschlechts wie auch unter den Geschlechtern vor ebenso wie nach der Heirat. Im Gegensatz dazu gibt es unter den Chetri kein derartiges Rollensystem oder eine Kooperation, dafür aber einen boshaften Wettbewerb zwischen den gleichgeschlechtlichen Geschwistern wie auch zwischen den Geschlechtern, der sich mit dem Heiratsalter herausbildet und nach der Heirat in beiderseitiges Desinteresse mündet.
Inhalt: 'Dealing with relations among siblings in a historical perspective mostly rules out the empirical analysis of emotional aspects and practical role-behaviour whereas the ethnographic approach allows to include these dimensions as well. In a comparative way the author describes two Nepalese upland communities first in respect of the given socio-structural factors: The Sunuwar village is characterized by the nuclear family, preferential ultimogeniture, a high age of marriage, a bride price-system and long distance migration. The Chetri-village is characterized by the extended family, equal inheritance, a low age of marriage, a dowry-system and the expansion within the vicinity. In accordance with the different structural features the observed relations among siblings differ: among the Sunuwar we find a system of different roles among brothers already established in the childhood, egalitarian and friendly relations between brothers and sisters as well as among sisters and cooperation of the siblings of the same sex as well as between the sexes before and after marriage. On the contrary among the Chetri there is no such role-system or cooperation but a spiteful contest among siblings of the same sex as well as between the sexes emerging with the age of marriage and being replaced by mutual feelings of indifference after the wedding.' (author's abstract)