Reaching across the Mekong: local socioeconomic and gender effects of Lao-Thai crossborder linkages
Titelübersetzung:Die Errungenschaften jenseits des Mekong: lokale sozioökonomische und Gender-Effekte der grenzüberschreitenden Verbindungen zwischen Laos und Thailand
Autor/in:
Gomez Jr., José Edgardo; Southiseng, Nittana; Walsh, John; Sapuay, Samuel
Quelle: Journal of Current Southeast Asian Affairs, 30 (2011) 3, S 3-25
Inhalt: Following trade agreements between ASEAN states, the expansion of cross-border roads and bridges between Laos and Thailand has linked local communities and distant markets in increasingly diverse ways. Although the planned impacts of such integration are expected to be beneficial, effects on the ground vary, as witnessed at a sleepy outpost in Xayabury and a more vibrant crossing in Savannakhet. This paper discusses first the physical setting of such border facilities, and then explores their actual local effects on traders’ activities, highlighting changes in gender roles and perceptions of entrepreneurial competition participated in by women in the two research sites.
Geschlechterunterschiede in islamischer Religiosität und Geschlechterrollenwerten: ein Vergleich der Zusammenhänge am Beispiel der türkischen und marokkanischen zweiten Generation in Belgien
Autor/in:
Scheible, Jana Anne; Fleischmann, Fenella
Quelle: Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung gGmbH; Berlin (Discussion Papers / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsschwerpunkt Zivilgesellschaft, Konflikte und Demokratie, Abteilung Migration, Integration, Transnationalisierung, SP IV 2011-702), 2011.
Inhalt: In Anlehnung an die Debatte über den Einfluss von (islamischer) Religiosität auf Geschlechterrollenwerte, untersucht dieser Beitrag den Zusammenhang zwischen Religiosität und Geschlechterrollenwerten bei Männern und Frauen der türkischen und marokkanischen zweiten Generation in Belgien. Dazu wurde zunächst ein theoretisches Modell islamischer Religiosität entwickelt, welches aus den Elementen religiöse Identifikation, (teilweise geschlechtsspezifische) religiöse Praktiken und orthodoxer Glaube besteht. Anhand von Umfragedaten des belgischen TIES-Projekts (The Integration of the European Second generation) wurde dieses theoretische Modell auf die äquivalente Gültigkeit für Männer und Frauen sowie für zwei ethnische Gruppen, Belgier türkischer und marokkanischer Herkunft, getestet. Im nächsten Schritt wurde der Zusammenhang zwischen islamischer Religiosität und Geschlechterrollenwerten untersucht und im Hinblick auf Geschlechterunterschiede analysiert. Unter Berücksichtigung einer Anzahl von Kontrollvariablen (Alter, Bildung, Erwerbstätigkeit, Partnerschaft und religiöse Erziehung) ergaben die Analysen keine nennenswerten ethnischen Unterschiede. Interessanter jedoch, zeigte sich nur ein schwacher negativer Zusammenhang zwischen islamischer Religiosität und egalitären Geschlechterrollenwerten; dieser Zusammenhang war für Männer etwas stärker als für Frauen. Die Befunde widersprechen somit der These, dass stärker ausgeprägte islamische Religiosität unweigerlich mit traditionelleren und weniger egalitären Geschlechterrollenwerten einhergeht. Ebenso belegen die Ergebnisse, dass es für die Analyse islamischer Religiosität wichtig ist, Geschlechterunterschiede innerhalb muslimischer Minderheiten in Europa zu berücksichtigen.
Inhalt: Departing from the debate about the influence of religiosity in general, and Islamic religiosity in particular, on gender role values, this contribution examines the association between religiosity and gender role values among men and women of the Turkish and Moroccan second generation in Belgium. Firstly, a theoretical model of Islamic religiosity was derived, consisting of religious identification, (partly gender specific) religious practices and orthodox beliefs. Subsequently, equivalence of this theoretical model across genders and across two ethnic groups was tested drawing on survey data from the Belgian TIES-project (The Integration of the European Second generation). In a second step, the association between Islamic religiosity and gender role values was analysed and again it was examined whether there are gender and ethnic differences in this association. Taking a host of control variables into account (age, education, employment status, marital status and religious socialisation), the analysis revealed no significant ethnic differences. More importantly, only weak negative correlations between Islamic religiosity and more egalitarian gender values were found; moreover, this association was somewhat stronger for men than for women. These results contradict the hypothesis that higher levels of Islamic religiosity necessarily go together with more traditional and less egalitarian gender role values. Further, they highlight the importance of taking gender differences into account when analysing religiosity among Muslim minorities in Europe.
Schlagwörter:gender; Religion; religion; Islam; Islam; Geschlechtsrolle; gender role; gender-specific factors; Religiosität; religiousness; Marokkaner; Moroccan; Türke; Turk; zweite Generation; second generation; Migrationshintergrund; migration background; soziale Integration; social integration; Belgien; Belgium
SSOAR Kategorie:Religionssoziologie, Frauen- und Geschlechterforschung
Slow Steps Towards Dual Earner/ Dual Carer Family Model: Why Fathers do not Take Parental Leave
Autor/in:
Karu, Marre; Kasearu, Kairi
Quelle: Studies of Transition States and Societies, 3 (2011) 1, S 24-38
Inhalt: "The article looks at the transition of Estonian society towards dual earner/ dual carer family model and focuses on fathers' decision regarding taking their parental leave. Based on theory of planned behaviour by Ajzen, data from 20 qualitative interviews with fathers of small children are analysed to explore the beliefs fathers have when it comes to parental leave. The analysis distinguishes between two images of 'good parenting' that play a role in the fathers' intention to take parental leave. First, there is an image of an outcome-oriented 'project manager' affected by failure anxiety, and second, there is a much more relaxed image of a 'good parent' as a 'companion' who values everyday contact and a close relationship with the child(ren)." (author's abstract)
Schlagwörter:Familienpolitik; family policy; Elternurlaub; parental leave; Vater; father; Estland; Estonia; Dual Career Couple; dual career couple; gender-specific factors; Gleichstellung; affirmative action; Arbeitsteilung; division of labor; Familie-Beruf; work-family balance; Geschlechtsrolle; gender role; UdSSR-Nachfolgestaat; USSR successor state
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Familiensoziologie, Sexualsoziologie
'Looking like my favourite Barbie' - Online Gender Construction of Tween Girls in Estonia and in Sweden
Autor/in:
Siibak, Andra; Hernwall, Patrik
Quelle: Studies of Transition States and Societies, 3 (2011) 2, S 57-68
Inhalt: "The aim of this article is to analyse how tween girls in Estonia and in Sweden describe and discover their
gender identities when selecting profi le images for social networking sites (SNSs). To this end, interviews
with tweens in Estonia (N=21) and in Sweden (N=31) were carried out. As SNSs largely exist without the
recognisable surveillance of adults, children can explore the social matrix of relating to others, and they
also feel safe to try out and display diff erent constructions and reconstructions of their identity. At the
same time, in communicating online, impression management is formulated with constant worry about
how to construct one’s virtual identity so that it will be appreciated and accepted by one’s peer group. In
this article, our analysis focuses on the most popular posing strategies used by tween girls, which, it turns
out, are often marked by reproduction of the dominant heterosexual cultural norms and values." (author's abstract)
Rezension: Heidemarie Winkel, 2009: Geschlechtercodes und religiöse Praxis. Arabische
Christinnen zwischen patriarchaler Leitkultur und Selbst-Autorisierung
Autor/in:
Walz, Heike
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 3 (2011) 1, S 155-158
Schlagwörter:Christentum; gender relations; self-realization; Patriarchat; gender; Selbstverwirklichung; patriarchy; Arab countries; gender role; sozialer Wandel; woman; Geschlechtsrolle; traditionelle Kultur; traditional culture; Geschlechterverhältnis; Religion; religion; Christianity; social change; arabische Länder
SSOAR Kategorie:Religionssoziologie, Frauen- und Geschlechterforschung