Maternity Care: ein 'heißes' Thema der Politik - kein Thema der (feministischen) Politikwissenschaft? Konzeptionelle Überlegungen zu einem vernachlässigten Politikfeld
Titelübersetzung:Maternity care: a 'hot' topic in politics - a non-topic in (feminist) political science? Conceptual considerations about a neglected policy area
Autor/in:
Jung, Tina
Quelle: Femina Politica - Zeitschrift für feministische Politikwissenschaft, 26 (2017) 2, S 33-46
Inhalt: "Seit Anfang der 2010er-Jahre sind Schwangerschaft und Geburt zu einem 'heißen' Thema der Politik geworden. Wichtige gesundheitspolitische Akteur_innen auf Länder- und auf Bundesebene haben sich u.a. mit der Versorgung mit Hebammenhilfe, der Schließung von Kreißsälen und den steigenden Kaiserschnittraten beschäftigt. Auch sind eine Reihe zivilgesellschaftlicher Protestaktionen und politischer Initiativen entstanden, die überwiegend von Praktiker_innen sowie jungen Müttern und Eltern getragen werden. Obwohl die politischen Auseinandersetzungen im Feld Schwangerschaft und Geburt in substanzieller Weise auch Fragen von Frauengesundheits- und Selbstbestimmungsrechten betreffen, sind sie bislang kaum Gegenstand feministischer Politikwissenschaft. Im Beitrag wird ein konzeptioneller Vorschlag formuliert, wie Maternity Care - verstanden als Ensemble aller leiblichen, sozialen, psychologischen, medizinisch-technischen, beziehungsorientierten Fürsorge- und Beziehungsarbeiten, die Frauen rund um Schwangerschaft, Geburt und der Zeit danach betreffen - als spezifisches, nicht zuletzt wohlfahrtsstaatlich reguliertes Politikfeld in den Gegenstandsbereich der (feministischen) Politikwissenschaft integriert werden kann." (Autorenreferat)
Inhalt: "Since the beginning of this decade pregnancy and childbirth have become a 'hot topic' in German politics. Health care officials have increasingly been concerned with issues regarding midwifery services, the closures of delivery rooms, and the rising number of C-sections. This growing political concern has been accompanied by many political protests and civil society initiatives, mainly supported by women's health practitioners and young mothers and parents. Even though these political discussions on maternity care revolve around crucial issues of women's (health) rights and self-determination, feminist political science has not yet systematically taken them into account. I propose an analytic framework to understand maternity care as bodily, social, psychological, medical, technical, and relationship-oriented care that is relevant for women during pregnancy, birth, and postpartum. As such, maternity care can and indeed has to be integrated into the subject matter of (feminist) political science." (author's abstract)
Schlagwörter:Schwangerschaft; pregnancy; Geburt; birth; Selbstbestimmung; self-determination; Fürsorge; welfare care; Hebamme; midwife; Gesundheitsversorgung; health care; Geburtshilfe; obstetrics; Geschlechterverhältnis; gender relations; Federal Republic of Germany
SSOAR Kategorie:Gesundheitspolitik, Frauen- und Geschlechterforschung
Quelle: Indian Journal of Youth and Adolescent Health, 3 (2016) 4, S 8-21
Inhalt: Migrant adolescent girls in India’s fast-growing urban-slum population face multiple intersecting vulnerabilities,
including gender, poverty and migrant-status.
The study aims to understand the opportunities and challenges for migrant adolescent girls in low-income urban
slum settings.
Qualitative data were collected through interviews with girls aged 12-19 who migrated during the past two years
and non-migrant adolescent girls for comparison to explore their experiences in fast-growing Indore. A groupinterview with slum women’s group members discussedways to address challenges.
Push/pull factors linked with different employment/educational opportunities between rural and urban areas
motivated families of unmarried girls to migrate. Recently married girls joined city-based families or accompanied
husbands who were labor migrants. Neither married nor unmarried girls played decision-making roles in
migration.
Married migrant adolescent girls faced challenges in accessing education, employment, social opportunities and
services owing to restrictions on freedom of movement, weak social networks, and little awareness of
opportunities and services. Childbearing migrant girls faced particular risks. Contact with their natal families being
limited, the quality of relationship with husbands and marital families was crucial for married girls’well-being.
Unmarried girls attending schools were positive about the migration experience, perceiving the city to offer
greater educational opportunities. Through school, they accessed opportunities for new relationships and social
activities. Not all unmarried adolescent-girls wereable to access opportunities owing to family restrictions and
economic circumstances. These girls’ worlds remained small despite moving to a large city.
Where girls’ economic and/or family and social circumstances allowed, migration entailed a positive change that
enhanced their opportunities. Specific challenges of this population segment need focus in policies and programs,
prioritizing three particularly vulnerable groups: girls who are neither in education nor employment, pregnant
girls or new mothers, and those with difficult relationships in marital homes. Proactive outreach to raise awareness about opportunities and services and fostering social networks through front-line workers and slum women’s groups are recommended.
Schlagwörter:labor migration; Indien; soziales Netzwerk; adolescence; Schwangerschaft; slum; Familiensituation; pregnancy; Migrant; Arbeitsmigration; sozioökonomische Faktoren; large city; Adoleszenz; Jugendlicher; Großstadt; social inequality; Südasien; Slum; poverty; adolescent; migrant; Armut; health care; girl; marriage immigration; social network; Gesundheitsversorgung; Mädchen; socioeconomic factors; exclusion; Entwicklungsland; South Asia; Exklusion; India; family situation; soziale Ungleichheit; Heiratsmigration; developing country; married girls; internal migration; SDGs; women's groups
SSOAR Kategorie:Entwicklungsländersoziologie, Entwicklungssoziologie, Frauen- und Geschlechterforschung, Gesundheitspolitik, Migration
Herausforderungen und Potentiale geschlechtsspezifischer Gesundheitsversorgung: 3. Bundeskongress Gender-Gesundheit vom 21. bis 22. Mai 2015 in der Landesvertretung Baden-Württemberg, Berlin
Titelübersetzung:Challenges and Potentials of Gender-Specific Health Care: Third Federal Congress Gender Health, 21/22 May 2015, Representation of Baden-Württemberg to the Federation, Berlin
Autor/in:
Hendrix, Ulla; Hilgemann, Meike; Niegel, Jennifer
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 7 (2015) 3, S 143-148
Inhalt: Der dritte Bundeskongress Gender-Gesundheit fand im Mai 2015 in Berlin statt. Das Schwerpunktthema der diesjährigen Tagung lautete "Gender und Diabetes". Auf dem Kongress wurde die Notwendigkeit einer geschlechterunterscheidenden Betrachtung der Medizin hervorgehoben und es wurden praktische und politische Implikationen für eine bessere medizinische Versorgung diskutiert.
Inhalt: The Third Federal Congress Gender Health was held in Berlin in May 2015. The main top ic of the conference was "Gender and Diabetes". The congress highlighted the gender-differentiated perspective on medicine and discussed practical and political implications for better medical care.
Culture and indigenous women's health: integrative review
Titelübersetzung:A cultura e a saúde da mulher indígena: revisão integrativa
Autor/in:
Silva, Hetiani Barretta da; Diaz, Claudia Maria Gabert; Silva, Kauana Flores da
Quelle: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, 7 (2015) 4, S 3175-3184
Inhalt: Objective: To investigate the reality of health of women and indigenous Guarani people and Kaingáng, bringing reflections on public health policies aimed at the indigenous community and the inclusion of nursing in this context. Method: This is an integrative review conducted in the period from March to July 2010. Results: The studies bring that access to health of indigenous people is still limited, that health actions should consider their culture and other characteristics and the professionals involved in this process need to create links with this population so that actions are effective. Conclusion: it was found the need for a broader and more qualified attention to indigenous mainly to women's health and also noticed the dearth of research on the topic.
Schlagwörter:Kultur; culture; woman; Gesundheit; health; indigene Völker; indigenous peoples; Gesundheitspolitik; health policy; Pflege; caregiving; Gesundheitsdienst; public health services
SSOAR Kategorie:Medizinsoziologie, Frauen- und Geschlechterforschung, Gesundheitspolitik
Patterns of changes in men's health from demographic indicators and epidemiologic
Titelübersetzung:Patrones de cambios en la salud de los hombres de indicadores demográfica y epidemiológica
Autor/in:
Santos, Vanessa Cruz; Santos, Mayra Gomes; Vilela, Alba Benemérita Alves; Nery, Adriana Alves; Casotti, Cezar Augusto; Boery, Eduardo Nagib
Quelle: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, 7 (2015) 2, S 2569-2581
Inhalt: Objective: to analyze patterns of change on human health in the period 2006 to 2010 through demographic and epidemiological indicators. Method: an epidemiological study, descriptive subsidized on data from the Department of Computer Science of SUS (DATASUS) of the Ministry of Health, Brazilian Institute of Geography and Statistics and Integrated System of Penitentiary Information, in the period 2006 to 2010. For the tables and data analysis tools developed by DATASUS were used - TabWin and TabNet, besides the program Microsoft Office Excel 2007. Results: among the indicators of morbidity and mortality, the result from external causes in all kinds were growing in the studied years and higher in males population compared to female. Conclusion: the health problems most prevalent in the male population are preventable, then, health education can contribute in changing the behavioral and cultural profile of this population, which has negative consequences to their health.
Schlagwörter:Gesundheit; health; Epidemiologie; epidemiology; demographische Faktoren; demographic factors; Gesundheitspolitik; health policy; gender; woman; Mann; man; Vergleich; comparison; Sterblichkeit; mortality; Krankheit; illness; Gesundheitserziehung; health education; Gesundheitsverhalten; health behavior; kulturelle Faktoren; cultural factors
SSOAR Kategorie:Jugendsoziologie, Soziologie der Kindheit, Frauen- und Geschlechterforschung, Gesundheitspolitik
Vom Recht auf Stillen zur Pflicht der Mutter: Elemente eines globalen Stilldiskurses
Titelübersetzung:From a women’s right to a mother’s duty: Elements of a global breastfeeding discourse
Autor/in:
Freudenschuß, Ina
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 4 (2012) 3, S 138-145
Inhalt: "Im Beitrag wird die historische Entwicklung
des gegenwärtigen globalen Stilldiskurses
dargestellt. Zentrales Merkmal dieser Diskurs-
Formation innerhalb der letzten 40 Jahre ist
die Verschiebung des Stillens aus dem privaten
Bereich der Mutter in die öffentliche
Sphäre der Gesundheitsförderung. Grundlage
dieser Untersuchung sind ausgewählte Policy-
Dokumente der internationalen Gesundheitsorganisation
WHO sowie der EU, die
den Diskurs über das Stillen im Wesentlichen
regulieren. Durch die Festsetzung von Stillen
als „normal“ und „natürlich“ sind Mütter
zahlreichen problematischen Fremdbeschreibungen
ausgesetzt, die ihre Entscheidungsund
Handlungsfähigkeit beschneiden. Der
Beitrag zeigt die Fallstricke dieser versteckten
Re-Biologisierung der Mutterrolle für aktuelle
Debatten um moderne Elternschaft auf." (Autorenreferat)
Inhalt: "This paper outlines the historical development
of the current global breastfeeding
discourse. Within the last 40 years the discourse
formation has moved the question
of breastfeeding from the private domain of
the mother into the public sphere of health
promotion. This article examines several
WHO and EU policy documents that regulate
discourse on breastfeeding in public. Mothers
face several harmful imputations based
on the fact that breastfeeding is pictured as
“normal” and “natural”: Most importantly,
they restrict women’s decision-making ability
and capacity to act. This article exposes the
pitfalls of this hidden re-biologization of the
mother’s role for contemporary debates on
modern parenthood." (author's abstract)
Self-reflection as a means for personal transformation: an analysis of women's life stories living with a chronic disease
Titelübersetzung:Selbstreflexion als Weg zur persönlichen Transformation: eine Analyse von Lebensgeschichten von Frauen, die mit einer chronischen Erkrankung leben
Autor/in:
Prodinger, Birgit; Stamm, Tanja Alexandra
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 11 (2010) 3, 16 S
Inhalt: Ziel dieser Studie war es zu erläutern, wie die Lebensgeschichten von Frauen mit chronischer Polyarthritis eingebettet sind und geformt werden von für als selbstverständlich angenommenen Praktiken innerhalb des Gesundheitssystems. Eine Sekundäranalyse der Lebensgeschichten von sechs Frauen mit chronischer Polyarthritis wurde durchgeführt. Die Lebensgeschichten der sechs Frauen waren in der Primärstudie (STAMM et al. 2008) einer Typologie mit dem Namen "chronische Polyarthritis als Quelle für neue Herausforderungen" zugeordnet worden. Die feministische Standpunkttheorie und ausgewählte feministische Philosophien dienten als theoretischer Bezugsrahmen für diese Sekundäranalyse.
In der Analyse wurde deutlich, dass jede der sechs Frauen zumindest an einem Punkt in ihrer Lebensgeschichte begann, die Praktiken innerhalb des Gesundheitssystems und die kognitive Autorität der Medizin zu hinterfragen. Dieses Bewusstsein befähigte die Frauen, dem eigenen Wissen zu vertrauen und selbst Entscheidungen für die eigene Gesundheit zu treffen. Die Ergebnisse der Analyse eröffnen für Professionelle aus dem Gesundheitssystem die Möglichkeit, ihre für selbstverständlich genommenen Praktiken kritisch zu hinterfragen. Durch eine solche kritische Auseinandersetzung und das Bewusstsein, wie diese Praktiken in einem breiteren System eingebettet sind, können möglicherweise zukünftige Rahmenbedingungen initiiert werden, die den Dialog zwischen Patient/innen und Professionellen im Gesundheitssystem fördern.
Inhalt: The aim of this secondary analysis is to explicate taken-for-granted practices in the health care system in which the life stories of six women with rheumatoid arthritis (RA) are embedded. A secondary analysis of life stories of six women with RA, which were assigned to a typology named "rheumatoid arthritis as a source for new challenges" (STAMM et al., 2008) in the primary narrative study, was conducted. The theoretical framework applied for the analysis was informed by feminist standpoint theory and feminist philosophy. In the present analysis, each of the women challenged established health care practices and the cognitive authority of medicine at a certain point in their life story reflections. Becoming more conscious about health care practices enabled the women to acknowledge their own knowledge and to make choices about their health. The findings challenge health care providers to engage in critical reflexivity to become conscious about and to transform taken-for-granted practices as embedded in larger systems and to create health care environments that enable dialogue between clients and health care providers.
Schlagwörter:Theorie; self-reference; secondary analysis; Austria; health care delivery system; Dialog; Rahmenbedingung; Gesundheitswesen; Österreich; medicine; chronic illness; dialogue; Kritik; physician-patient relationship; chronische Krankheit; gender; criticism; life career; Arzt-Patient-Beziehung; Medizin; Gender; general conditions; identity; woman; Identität; theory; self-assessment; Selbsteinschätzung; Selbstreferenz; Sekundäranalyse; Lebenslauf; Narrative; feministische Kritik am Gesundheitswesen; Standpunkttheorie; soziales Geschlecht; chronische Polyarthritis; health sciences; social sciences; women's studies; secondary analysis; narratives; feminist critiques on health care; standpoint theory
SSOAR Kategorie:Forschungsarten der Sozialforschung, Frauen- und Geschlechterforschung, Erhebungstechniken und Analysetechniken der Sozialwissenschaften, Gesundheitspolitik
"Life in brackets": biographical uncertainties of HIV-positive women in South Africa
Titelübersetzung:Leben auf Zeit: biografische Unsicherheiten HIV-positiver Frauen in Südafrika
Autor/in:
Burchardt, Marian
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 11 (2010) 1, 23 S
Inhalt: In dem Maße, wie die südafrikanische AIDS-Epidemie voranschreitet und der Zugang zu Medikamenten die Überlebenschancen verbessert, bilden die Erfahrungen und Auswirkungen der Krankheit einen immer wichtigeren Bestandteil biografischer Selbst-Konstruktionen der Infizierten. Der Artikel widmet sich der Untersuchung von typischen Strategien des Umgangs mit biografischer Unsicherheit im Kontext von AIDS, die sich aus neuen Herausforderungen ergeben, nachdem der mit der Diagnose verbundene Schock ontologischer Unsicherheit überwunden wurde. Die Untersuchung basiert auf der kontrastierenden Interpretation problemzentrierter biografischer Interviews, in deren Verlauf Ergebnisse in Hypothesen zum Zusammenhang von biografischer Situationstypik und Handlungsstrategie überführt und im Fallvergleich validiert wurden. Im Mittelpunkt des Beitrags steht die empirisch begründete These, dass "persönliche Transformation", "soziale Unterstützung" und die Auseinandersetzung mit "Normalitätsfolien" Schlüsselkategorien für das Verständnis dieser Strategien darstellen. Darüber hinaus zeigt der Beitrag, anhand welcher sozialen Prozesse diese Kategorien in den Sphären von Religion, AIDS-Aktivismus und Jugendkultur ihre konkrete empirische Gestalt erhalten.
Inhalt: As South Africa is witnessing a maturing AIDS epidemic, the experience and impact of the disease are written ever more firmly into the biographical self-constructions of the infected. In this article, I explore typical strategies of dealing with uncertainties arising from new challenges, after the shock of ontological insecurity ensuing from the diagnosis, has been overcome. The analysis is based on contrasting interpretations of problem-centered biographical interviews with HIV-positive South African women. In the process, results have been formulated in terms of hypotheses regarding links between biographical situatedness and strategies of action. The hypotheses have been validated through case comparisons. The article highlights personal transformation, social support and the search for normality as key aspects for understanding these strategies and spells out how these are enabled, constrained and shaped within the social domains of religion, AIDS activism and township youth culture.
Schlagwörter:Jugendkultur; AIDS; social support; AIDS; cure; junger Erwachsener; Transformation; security; risk; Afrika südlich der Sahara; Africa; Handlungsorientierung; Biographie; Heilung; Southern Africa; Strategie; Republik Südafrika; Afrika; Verhalten; transformation; südliches Afrika; behavior; Auswirkung; youth culture; Risiko; young adult; identity; Krankheit; woman; Identität; soziale Unterstützung; strategy; impact; Entwicklungsland; Sicherheit; Republic of South Africa; Religion; religion; action orientation; biography; Africa South of the Sahara; illness; developing country; Unsicherheit; biography; uncertainty; South Africa; healing; identity
SSOAR Kategorie:Entwicklungsländersoziologie, Entwicklungssoziologie, Frauen- und Geschlechterforschung, Gesundheitspolitik