(Un)modelling Gender: Models zwischen Mode und Gesellschaft
Titelübersetzung:(Un)modelling gender: Models between fashion and society
Autor/in:
Giannone, Antonella
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 10 (2018) 3, S 54-69
Inhalt: Als Technology of Gender im Sinne von Teresa de Lauretis (1988) steht Modeln im Zeichen des kulturell konstruierten und gesellschaftlich ausgetragenen Weiblichen. Gerade im Kontext dieses geschlechtlich so deutlich markierten Handlungsraums werden gegenwärtig Genderstereotype dekonstruiert und Identitäten infrage gestellt. Dieser Beitrag fokussiert aus modetheoretischer Perspektive auf die kulturelle Rolle des Models. Er setzt sich mit der These auseinander, dass es zu einer prägenden "Sozialfigur der Gegenwart" im Sinne von Stephan Moebius und Markus Schroer (2010) geworden ist. Als solche adressiert das Model durch seine breit aufgefächerte, intertextuelle bzw. intermediale Präsenz grundlegende Fragen bezüglich der gegenwärtigen Relation zwischen Mode und Identitätskonstruktionen.
Schlagwörter:Mode; fashion; Vorbild; role model; Körper; body; Weiblichkeit; femininity; Stereotyp; stereotype; Identität; identity; Geschlechtsrolle; gender role; Model
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Kultursoziologie, Kunstsoziologie, Literatursoziologie
Sexual harassment in Egypt: an old plague in a new revolutionary order
Titelübersetzung:Sexuelle Belästigung in Ägypten: eine alte Plage in einer neuen revolutionären Ordnung
Autor/in:
Hammad, Hanan
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 9 (2017) 1, S 44-63
Inhalt: "Sexuelle Belästigung in Ägypten: eine alte Plage in einer neuen revolutionären Ordnung Der Beitrag analysiert das Phänomen der sexuellen Belästigung in Ägypten in einem sich kontinuierlich wandelnden soziopolitischen Kontext und argumentiert, dass zu einer umfassenden Analyse der ägyptischen Revolution zwingend auch ein Verständnis für den breiteren soziopolitischen Kontext notwendig ist, der seit dem 19. Jahrhundert zu einer Kultur der Frauenfeindlichkeit und sexueller Gewalt beigetragen hat. Sexuelle Belästigung tritt in unterschiedlichen Formen auf und sexuelle Gewalt wird in verschiedener Intensität ausgeübt, auch sind die Gründe, in denen sie wurzeln, im Verlauf der Geschichte nicht immer dieselben. Basierend auf Archivrecherche, persönlicher Beobachtung und Interviews mit Aktivistinnen wird gezeigt, wie sich sexuelle Belästigung verstärkt und in Gewalt gewandelt hat und wie dies durch den harten Kurs der staatlichen Sicherheitspolitik und neoliberalen Maßnahmen verursacht wurde." (Autorenreferat)
Inhalt: "The article aims at analyzing sexual harassment in Egypt in changing sociopolitical contexts at various times; I argue that no analysis of the Egyptian revolution is complete without an understanding of these broad sociopolitical conditions that have contributed to the culture of anti-women and sexual violence since the 19th century. I am not suggesting that sexual harassment always took the same form and was practiced with the same level of violence, or even rooted in the same reason(s) throughout that long period of history. Based on archival research, personal observations and intensive interviews with activists I show how sexual harassment increased in violence caused by the state's heavy-handed security and neoliberal policies." (author's abstract)
Schlagwörter:Ägypten; Egypt; sexuelle Belästigung; sexual harassment; sexueller Missbrauch; sexual abuse; Frauenfeindlichkeit; mysogyny; kulturelle Faktoren; cultural factors; politischer Wandel; political change; sozialer Wandel; social change; Frauenbewegung; women's movement; Körper; body; arabische Länder; Arab countries; Nordafrika; North Africa; Tahrir
CEWS Kategorie:Sexuelle Belästigung und Gewalt
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Kultursoziologie, Kunstsoziologie, Literatursoziologie
Conflict of culture and religion: Jalal Al-e-Ahmad's "Pink Nail Polish" from a Bakhtin's carnivalistic point of view
Autor/in:
Oroskhan, Muhammad Hussein; Anoosheh, Sayyed Mohammad
Quelle: International Letters of Social and Humanistic Sciences, (2017) 77, S 35-43
Inhalt: By the 1930s, the Iranian society was driven toward modernization. Consisted with the concept of modernization, feminism ushered a whole new era in Iranian history. Besides, the outbreak of World War II and the consequent abdication of Reza Khan afforded women a golden opportunity to fight for their rights and emancipations. This movement was also supported by the famous male writers of the time among whom Jalal Al-e-Ahmad marked a prominent place. He was keen enough to properly explore women's situation in his works and notice the drastic effect of modernization upon women's situation. Hence, in this study, we try to investigate Al-e-Ahmad's short story entitled "Pink Nail Polish" 1948 with respect to Bakhtin's Carnivalesque's theory. Furthermore, it is shown how Bakhtin's new literary mode can create the excellent chance of studying Iranian women's situation properly. Finally, we explain that due to the drastic change of Iranian women's situation towards modernity, they may lead a double life if their rights are not respected. This can lead to a disproportionate relationship between the husband and the wife as the marital infidelity becomes rampant.
Schlagwörter:Iran; Iran; Modernisierung; modernization; 20. Jahrhundert; twentieth century; Feminismus; feminism; woman; soziale Lage; social situation; Literatur; literature; Kulturkonflikt; cultural conflict; religiöser Konflikt; religious conflict
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Kultursoziologie, Kunstsoziologie, Literatursoziologie, Allgemeine Soziologie, Makrosoziologie, spezielle Theorien und Schulen, Entwicklung und Geschichte der Soziologie
Sexual harassment in Egypt: an old plague in a new revolutionary order
Titelübersetzung:Sexuelle Belästigung in Ägypten: eine alte Plage in einer neuen revolutionären Ordnung
Autor/in:
Hammad, Hanan
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 9 (2017) 1, S 44-63
Inhalt: "Sexuelle Belästigung in Ägypten: eine alte Plage in einer neuen revolutionären Ordnung Der Beitrag analysiert das Phänomen der sexuellen Belästigung in Ägypten in einem sich kontinuierlich wandelnden soziopolitischen Kontext und argumentiert, dass zu einer umfassenden Analyse der ägyptischen Revolution zwingend auch ein Verständnis für den breiteren soziopolitischen Kontext notwendig ist, der seit dem 19. Jahrhundert zu einer Kultur der Frauenfeindlichkeit und sexueller Gewalt beigetragen hat. Sexuelle Belästigung tritt in unterschiedlichen Formen auf und sexuelle Gewalt wird in verschiedener Intensität ausgeübt, auch sind die Gründe, in denen sie wurzeln, im Verlauf der Geschichte nicht immer dieselben. Basierend auf Archivrecherche, persönlicher Beobachtung und Interviews mit Aktivistinnen wird gezeigt, wie sich sexuelle Belästigung verstärkt und in Gewalt gewandelt hat und wie dies durch den harten Kurs der staatlichen Sicherheitspolitik und neoliberalen Maßnahmen verursacht wurde." (Autorenreferat)
Inhalt: "The article aims at analyzing sexual harassment in Egypt in changing sociopolitical contexts at various times; I argue that no analysis of the Egyptian revolution is complete without an understanding of these broad sociopolitical conditions that have contributed to the culture of anti-women and sexual violence since the 19th century. I am not suggesting that sexual harassment always took the same form and was practiced with the same level of violence, or even rooted in the same reason(s) throughout that long period of history. Based on archival research, personal observations and intensive interviews with activists I show how sexual harassment increased in violence caused by the state's heavy-handed security and neoliberal policies." (author's abstract)
Schlagwörter:Frauenbewegung; cultural factors; sexueller Missbrauch; politischer Wandel; political change; Arab countries; kulturelle Faktoren; sozialer Wandel; mysogyny; sexual harassment; Egypt; Nordafrika; body; Frauenfeindlichkeit; social change; arabische Länder; Körper; Ägypten; sexual abuse; sexuelle Belästigung; North Africa; women's movement; Tahrir
SSOAR Kategorie:Kultursoziologie, Kunstsoziologie, Literatursoziologie, Frauen- und Geschlechterforschung
Multiple perspectives toward women in Joseph Conrad's Heart of Darkness: a feministic overview
Autor/in:
Fakhimi Anbaran, Farough
Quelle: International Letters of Social and Humanistic Sciences, (2016) 66, S 129-134
Inhalt: Undoubtedly, in spite of all those efforts done during the years, the mentality towards the superiority of male over female is still being reflected in the works of art written by men. Joseph Conrad, the Polish author, who wrote great masterpieces in English, is not an exception. His great work of art, Heart of Darkness, reflects multiple perspectives towards women. By applying a Feminist approach towards this novel, this article tends to present an analytical overview of the mentality of men towards women in the written work of art, Heart of Darkness.
Das hässliche Entlein wird zum Schwan: Liebe, Schönheit und Selbstnarration in Twilight, Fifty Shades of Grey und Jane Eyre
Titelübersetzung:From ugly duckling to (Bella) swan: love, beauty and self-narration in Twilight, Fifty Shades of Grey and Jane Eyre
Autor/in:
Coffey, Judith
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 8 (2016) 2, S 83-98
Inhalt: "Der Beitrag fokussiert auf die Protagonistinnen und zugleich Erzählerinnen von Stephenie Meyers Twilight-Saga und E. L. James' Fifty-Shades-Trilogie und vergleicht sie mit ihrem Prototyp, Jane Eyre aus dem gleichnamigen Roman von Charlotte Brontë. Im Zentrum steht eine Analyse der Selbstbeschreibung von Bella, Ana und Jane als gewöhnlich, unscheinbar und wenig attraktiv. Indem diese Selbstbeschreibung in den Kontext des Gesamttextes - und damit der Liebesgeschichte und ihrer seit dem 19. Jahrhundert etablierten Begehrensökonomie - gestellt wird, kann herausgearbeitet werden, wie die Sichtweise der Erzählerinnen im Text gewichtet und punktuell infrage gestellt wird und wie sich die Protagonistinnen im Laufe der Erzählung in feminine und begehrenswerte Frauen verwandeln. Dadurch kann in den Blick genommen werden, welche spezifische Form weißer bürgerlicher heterosexueller Weiblichkeit in heteronormativen Liebesgeschichten entworfen und bekräftigt wird." (Autorenreferat)
Inhalt: This article focuses on the heroines and firstperson narrators in Stephenie Meyer’s Twilight saga and E. L. James's erotic retelling Fifty Shades of Grey. I undertake a comparison with what can be identified as the prototype for these heroines, namely Charlotte Brontë’s Jane Eyre in the eponymous novel. I use the fact that Bella, Ana and Jane describe themselves as ordinary, unremarkable and plain as my point of departure. By locating their selfnarration within the context of the love story, its long-established plot structure and its politics of desire, I aim to show how their view is weighted and questioned, and how the heroines’ transformation into feminine and desirable women is effected in the text. This reading enables me to analyse and criticise the specific form of white heterosexual bourgeois femininity that is produced and reinforced by heteronormative love stories." (author's abstract)
Das schlimmste Glück: die fatale Liebesordnung der Geschlechter im zeitgenössischen Theatertext
Titelübersetzung:The worst kind of happiness: the fatal symbolic order of love and gender in contemporary drama
Autor/in:
Zimmermann, Andrea
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 8 (2016) 1, S 75-90
Inhalt: "Die gegenwärtige Liebesordnung wird in zeitgenössischen Theatertexten meist als (scheiterndes) Anerkennungsverhältnis inszeniert. Der folgende Beitrag geht daher der Frage nach, ob und wie die romantische Liebesordnung Strukturen zur Verfügung stellt, die Anerkennung ermöglichen, oder inwiefern sie aufgrund verschiedener geschlechtlicher Existenzweisen einer möglichen Anerkennung gar im Wege steht. Unter Rückgriff auf feministische Theorien der Intersubjektivität wird mit dem Verhältnis der Mimesis das Modell eines Anerkennungsverhältnisses skizziert, das sowohl die Anerkennung einer gegenseitigen Verwiesenheit als auch die unhintergehbare Differenz der Anderen berücksichtigt." (Autorenreferat)
Inhalt: "In contemporary drama "love" is predominantly performed as (failing) mutual recognition. This article explores the symbolic order of romantic love, paying attention to its paradoxical potential to either constitute or hinder recognition with special regard to gender relations and their modes of being. Referring to feminist theories, the play of mimesis is presented as an alternative mode of inter-subjectivity that allows for love as a shared state of entanglement with an Other as well as for recognition of the otherness of the other." (author's abstract)
Das Narrativ "natürlicher" Mutterliebe und Mütterlichkeit in Literatur und Film
Titelübersetzung:The narrative of natural motherly love in literature and movies
Autor/in:
Schlicht, Corinna
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 8 (2016) 1, S 108-123
Inhalt: "Im Sinne einer kulturwissenschaftlichen Emotionsforschung, die Affekte und Gefühle auf ihre kulturellen Repräsentationsformen und Bedingungen hin untersucht, wird in historischer Perspektive gezeigt, wie das Narrativ mütterlicher Fürsorge bis heute das kulturelle Verständnis von der Frau formt. Die Analyse eines filmischen (Stephen Daldry The Hours) und eines literarischen Beispiels (Julia Franck Die Mittagsfrau) stellt zwei Werke in den Mittelpunkt, die jeweils eine Doppelperspektive einnehmen, die der Mutter und die des Kindes. Sie gehören zu der Textgruppe, die ein im Weiblichkeitsdiskurs eher tabuisiertes Feld behandeln, nämlich Mütter zu perspektivieren, die ihre Kinder nicht aufopferungsvoll lieben. Sie sind als kritische Reflexionen biologistischer Vorannahmen über scheinbar ąnatürliche' Mütterlichkeit, mit der innerhalb des kulturell verankerten binären Systems gleichzeitig die "Unnatürlichkeit" männlicher Fürsorge impliziert ist, ebenso zu verstehen wie als Infragestellung eines traditionellen Familienbilds, in dem Väter von der Zuständigkeit für das emotionale Kindeswohl eher ausgeschlossen sind, weil diese als genuin weibliche Aufgabe diskursiviert wird." (Autorenreferat)
Inhalt: "This article demonstrates from a historical perspective and in terms of cultural studies research into emotions, which examines affects and feelings in terms of their forms of cultural representation and cultural conditions, how the narrative of motherly care has shaped the cultural understanding of women up to the present day. An analysis of one cinematic (Stephen Daldry's "The Hours") and one literary (Julia Franck's "Die Mittagsfrau") example puts the focus on two works which both adopt a double perspective, that of the mother as well as of the child. They belong to the group of texts which deal with a tabooed field in the femininity discourse, that is the perspective of those mothers who do not selflessly love their children. They are to be understood as critical reflections of biologistic presuppositions about apparently "natural" motherliness, which at the same time, within the culturally anchored binary system, implies the "unnaturalness" of masculine care. Moreover, they must be understood as calling into question the traditional family image in which fathers tend to be excluded from responsibility for a child's emotional well-being because that is narrated as a genuinely female task." (author's abstract)
Augmented activism: Interaktionsmodi einer Frauenbewegung
Autor/in:
Näser-Lather, Marion
Quelle: Hamburger Journal für Kulturanthropologie, (2016) 5, S 69-87
Inhalt: Der Beitrag analysiert anhand von teilnehmenden Beobachtungen und Interviews die Rolle des "Augmented Space" für Kommunikation, Interaktionsformen sowie Partizipationsmöglichkeiten von Mitgliedern der italienischen Frauenbewegung "Se Non Ora Quando".
Gauri as woman protagonist in Mulk Raj Anand's novel
Autor/in:
Yadav, Shashi
Quelle: International Letters of Social and Humanistic Sciences, (2015) 60, S 134-136
Inhalt: Through this novel "Gauri" Mulk Raj Anand expresses his indisputable concern for the suffering humanity of India. It forces one to ask a few questions about the Indian character of woman. We call the woman as "Mother", "Goddess" and claim that our society always been given due respect to women. At the same time, we also beat them ablaze or turn them out of the house. Mulk Raj Anand's novel Gauri eloquently exposes the hypocrisy of our society. It not only voices a strong protest against ill treatment of women but also explores through the example of Gauri what woman in India should do for her emancipation.