Was tun wir für unsere Gesundheit? Gesundheitsverhalten in der zweiten Lebenshälfte
Autor/in:
Spuling, Svenja M.; Ziegelmann, Jochen P.; Wünsche, Jenna
Quelle: Altern im Wandel: zwei Jahrzehnte Deutscher Alterssurvey (DEAS). Wiesbaden, 2017, S 139-156
Inhalt: Im Jahr 2014 bestehen deutliche Alters- und Bildungsunterschiede hinsichtlich der sportlichen Aktivität. Die sportliche Aktivität hat zwischen 1996 und 2014 kontinuierlich zugenommen. Der Anteil der Raucherinnen und Raucher ist zwischen 2008 und 2014 angestiegen. Personen, die im Jahr 2014 Vorsorgeleistungen in Anspruch nehmen und Personen, die nicht rauchen, sind auch häufiger sportlich aktiv. Personen, die 2014 nicht rauchen, sind deutlich häufiger regelmäßig sportlich aktiv als es Nicht-Raucherinnen und Nicht-Raucher im Jahr 2002 waren.
Schlagwörter:Gesundheitsverhalten; Gesundheitsvorsorge; Gesundheit; sports; alter Mensch; age group; Risiko; Sport; health care; prophylaxis; risk; socioeconomic factors; Federal Republic of Germany; sozioökonomische Faktoren; Prophylaxe; smoking; Altersgruppe; elderly; Rauchen; gender-specific factors; health behavior; health
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 5 (2013) 1, S 56-71
Inhalt: "Schwangerschaft ist eine körperbasierte Passage, die unter Vorbehalt steht und gleichzeitig von Beginn an durch Selbstführungstechniken im Namen des kommenden Kindes geprägt ist. Diese paradoxe Konstituierung von Schwangerschaft ist Ausgangspunkt für unsere Überlegungen zur Verschränkung körperlicher Dimensionen von Schwangerschaft mit Risikodiskursen und moralischen Imperativen pränataler Mütterlichkeit (und Väterlichkeit). Auf der Grundlage von Interviewmaterial rekonstruieren wir aus praxisanalytischer Perspektive drei Aspekte des körperbasierten Vollzugs von Schwangerschaft: Identifizierung körperlicher Sensationen als Kindsbewegungen und Individuierung des Kindes; Kindsbewegungen als Indizien für die Lebendigkeit des Kindes; Schwangerschaft als familiäre Vergemeinschaftung - 'doing family#." (Autorenreferat)
Inhalt: "Pregnancy is an embodied but conditional status passage. Nevertheless, this status passage evolves around a set of self-management techniques which are assessed according to the criterion of the future child's wellbeing. This constitutional paradox is the point of departure for our analysis of the entanglement between the embodied dimension of pregnancy, discourses of risk and the moral imperatives of prenatal motherhood (and fatherhood). Based on interviews and adopting a practice-oriented perspective, the article focuses on three main aspects of the enactment of pregnancy: Bodily sensations, which are identified as foetal movements and the individuation of the child; foetal movements as a sign of the child's vitality; pregnancy as a shared process - 'doing family'." (author's abstract)
Quelle: Journal of Public Health, 19 (2010) 3, S 269-280
Inhalt: Aim: The aim of this study was to analyse the health-related quality of life (HRQOL) of primary family caregivers in comparison to the reference values of the average population. Subjects and methods: Data collection took place in the Werra-Meißner district in 2009 with a response rate of 102 primary family caregivers of frail elderly people. The health-related quality of life was measured with the Short Form 36 health survey (SF 36) and compared with the German reference values. Results: Compared to the health values of the normative sample, primary caregivers show significantly lower rates in all dimensions of health-related quality of life. In particular, caregivers between the ages of 53 to 61 report extremely low health values. Caregiving women compared to non-caregiving women have highly significant differences in all subscales of the SF 36. Caregiving men also report highly significant differences to non-caregiving men in all dimensions of the SF 36 except for Physical Functioning and General Health (p < 0.01). Caregivers in general and especially caregiving women aged 53 to 61 (midlife) were identified as at-risk groups for poor health. The latter report lower vitality and well-being, which may be a consequence of both social isolation and social impacts from multiple role demands. Conclusion: The identified high-risk groups of family caregivers, caregivers in midlife and especially caregiving women in midlife, should be supported by social measures, e.g., training courses for family caregivers, particularly in their home setting, and various types of respite care in order to sustain their health.
Schlagwörter:psychische Belastung; Gesundheit; alter Mensch; family member; Lebensqualität; Hessen; risk; health consequences; Federal Republic of Germany; häusliche Pflege; nursing care for the elderly; psychological stress; quality of life; Auswirkung; Risiko; home care; Krankheit; Altenpflege; Hesse; impact; elderly; gesundheitliche Folgen; gender-specific factors; health; Familienangehöriger; illness; family caregiver; health-related quality of life; SF 36; gender differences