Inhalt: Healthcare has long been a gendered enterprise, with women taking responsibility for maintaining health and engaging with service providers. Universal healthcare provision notwithstanding, women nonetheless undertake a range of healthcare work, on their own account and on behalf of others, which remains largely invisible. As part of a multi-method comparative European study that looked at access to healthcare in diverse neighbourhoods from the point of view of people's own health priorities, the concept of "healthcare bricolage" describes the process of mobilizing resources and overcoming constraints to meet particular health needs. Bricolage mediates between different kinds of resources to meet particular challenges and describing these processes makes visible that work which has been unseen, over-looked and naturalised, as part of a gendered caring role. Drawing on 160 semi-structured interviews and a survey with 1,755 residents of highly diverse neighbourhoods in Germany, UK, Sweden and Portugal, this article illustrates the gendered nature of healthcare bricolage. The complex variations of women's bricolage within and beyond the public healthcare system show how gendered caring roles intersect with migration status and social class in the context of particular healthcare systems.
The creative and rigorous use of art in health care research
Titelübersetzung:Die kreative und konsequente Nutzung von Kunst in der Gesundheitsforschung
Autor/in:
Nguyen, Megan
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 19 (2018) 2, 21 S
Inhalt: Obwohl kunstbasierte Verfahren in der Gesundheitsforschung an Popularität gewonnen haben, werden sie eher selten systematisch integriert. Gerade weil menschliches Erleben jedoch komplex und emotional ist, wäre es unangemessen, auf Methoden zu verzichten, die unterschiedliche Erfahrensweisen mobilisieren. Ich diskutiere deshalb in diesem Beitrag, wie diese Verfahren kreativ und konsequent im Forschungsprozess genutzt werden können. Hierzu nutze ich Beispiele aus meiner Masterarbeit, in der mich mit den Liebesbeziehungen von Frauen beschäftigt habe, die an einem Reizdarmsyndrom leiden. Die Ergebnisse veranschaulichen, dass mittels kunstbasierter Ansätze unterschiedliche Wissensformen sowie der Ausdruck von persönlichem Denken und Fühlen eruiert werden können, wenn über herkömmliche Wege der Wissensgenerierung hinausgegangen wird. Ich zeige, wie dies in jedem Abschnitt des Forschungsprozesses gelingen kann.
Inhalt: The adoption of arts-based research methods is gaining popularity in health care yet few of these methods integrate the arts throughout the inquiry. Given that so much of the human experience is imbued with emotion and complexity, it would be counter-intuitive to omit research methods, such as the arts, that mobilize different ways of thinking. The purpose of this article is to discuss the creative and rigorous use of art throughout the research process, drawing on the example of a graduate research study that explored women's narratives of intimate relationships while living with irritable bowel syndrome. The findings reveal that the arts can evoke a different kind of knowing and can portray the artist's personal thoughts and feelings without the use of words. Embracing creative functioning through the arts necessitates surrendering conventional ways of pursuing knowledge. This work advances research to date on arts methodology by explicating how the arts can be used to support each stage of the research.
Die "gute Geburt" - Ergebnis richtiger Entscheidungen? Zur Kritik des gegenwärtigen Selbstbestimmungsdiskurses vor dem Hintergrund der Ökonomisierung des Geburtshilfesystems
Titelübersetzung:Is a "good birth" the result of the "right" choices? A critique of the current discourse on self-determination in light of the economization of obstetric services
Autor/in:
Jung, Tina
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 9 (2017) 2, S 30-45
Inhalt: "Selbstbestimmung, informed choice und informed consent sind zu Schlüsselbegriffen in der Geburtshilfe avanciert. Dabei fällt die Popularität des gegenwärtigen Selbstbestimmungsdiskurses in eine Zeit, in der die Geburtshilfe im Zeichen der neoliberalen Ökonomisierung einem tiefgreifenden Wandel unterliegt, der sich u.a. in einer deutlichen Verschlechterung der strukturellen Rahmenbedingungen der Versorgungsqualität von schwangeren und gebärenden Frauen und in einer Abwertung von somatisch-beziehungsorientierten Momenten von Geburtsbegleitung zeigt. Der Beitrag untersucht, welche Bedeutungsverschiebungen das Verständnis von Selbstbestimmung durchlaufen und welche Effekte dies aktuell für schwangere und gebärende Frauen in der Geburtshilfe hat. Gezeigt wird, dass und wie der derzeitige Selbstbestimmungsdiskurs in der Geburtshilfe dazu beiträgt, die Verantwortung für das Gelingen einer 'guten' Geburt auf die Frauen zu verschieben und gleichzeitig den Verlust jener somatisch-beziehungsorientierten Bedingungen, auf die es für eine gute Geburtshilfe ankommt, zu legitimieren. Im Beitrag wird dafür plädiert, Selbstbestimmung nicht länger als Frage der Information, der Vorbereitung und der Entscheidung zu verstehen, sondern als Frage der Befähigung zu Urteilskraft, die Momente der Angewiesenheit, Achtsamkeit, Fürsorge, Schmerz, Angst, aber auch Kraft, Lust und Freude einschließen kann." (Autorenreferat)
Inhalt: "Self-determination, informed choice and informed consent have become important keywords in obstetric and midwifery practice. The popularity of the current discourse on self-determination coincides with the fact that obstetrics is increasingly being subjected to neoliberal economization and is thereby undergoing profound change. This change manifests itself, above all, in the fact that the structural framework of care for pregnant and birthing women is clearly deteriorating, and in that the somatic relationship-oriented aspects of obstetrics and midwifery are being devalued. I analyze the shift in our understanding of what self-determination is and I also map out the current effects of this shift on pregnant women and women in labour. Furthermore, I illustrate that, and in what way, the current discourse on self-determination in obstetric and midwifery practice leads to the fact that the responsibility for a “good” birth is being transferred onto women. This signifies a loss of the particular temporality and the somatic phenomena the woman in labour experiences. In my conclusion I argue that self-determination should no longer be understood as a question of information, preparation and decision, but rather as enabling judgement, which includes aspects of dependence, awareness, care, pain, fear, but also power, desire and joy." (author's abstract)
Schlagwörter:Selbstbestimmung; self-determination; Geburtshilfe; obstetrics; Ökonomisierung; economization; Schwangerschaft; pregnancy; Gesundheitsversorgung; health care; Qualität; quality; Feminismus; feminism; woman; Gesundheit; health; Federal Republic of Germany
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Medizinsoziologie
Heißt krank zu sein sich auch krank zu fühlen? Subjektive Gesundheit und ihr Zusammenhang mit anderen Gesundheitsdimensionen
Autor/in:
Spuling, Svenja M.; Wurm, Susanne; Wolff, Julia K.; Wünsche, Jenna
Quelle: Altern im Wandel: zwei Jahrzehnte Deutscher Alterssurvey (DEAS). Wiesbaden, 2017, S 157-170
Inhalt: Ein Großteil der 40- bis 85-Jährigen bewertet die eigene Gesundheit im Jahr 2014 als gut, wobei jedoch deutliche Alters- und Bildungsunterschiede bestehen. Nur bei den über 65-Jährigen zeigt sich zwischen 1996 und 2014 ein positiver Wandel der subjektiven Gesundheitsbewertung. Die subjektive Gesundheitsbewertung hängt im Jahr 2014 eng mit Erkrankungen, funktionalen Einschränkungen und depressiven Symptomen zusammen. Im Jahr 2014 zeigen sich deutliche Bildungsunterschiede in der subjektiven Gesundheitsbewertung bei mehrfach Erkrankten und Personen mit mindestens leichten depressiven Symptomen. Im Jahr 2014 zeigen sich deutliche Bildungsunterschiede in der subjektiven Gesundheitsbewertung bei mehrfach erkrankten und Personen mit mindestens leichten depressiven Symptomen.
Schlagwörter:Gesundheit; alter Mensch; Lebensqualität; Selbstbild; self-image; sozioökonomische Faktoren; Federal Republic of Germany; health status; social inequality; morbidity; quality of life; Gesundheitsverhalten; age group; Alter; socioeconomic factors; Gesundheitszustand; old age; Depression; Morbidität; self-assessment; Altersgruppe; Selbsteinschätzung; elderly; depression; gender-specific factors; health behavior; soziale Ungleichheit; health; Subjektive Gesundheit; Altersvergleich; Multimorbidität
Altern nachfolgende Kohorten gesünder? Selbstberichtete Erkrankungen und funktionale Gesundheit im Kohortenvergleich
Autor/in:
Wolff, Julia K.; Nowossadeck, Sonja; Spuling, Svenja M.
Quelle: Altern im Wandel: zwei Jahrzehnte Deutscher Alterssurvey (DEAS). Wiesbaden, 2017, S 125-138
Inhalt: Trotz eines hohen Anteils von Personen mit Mehrfacherkrankungen berichten viele der 40- bis 85-Jährigen im Jahr 2014 von einer guten funktionalen Gesundheit. Bei der Gesundheit bestehen im Jahr 2014 große Bildungsunterschiede. Der Wandel hin zu weniger selbstberichteten Erkrankungen von 1996 zu 2008 setzt sich im Jahr 2014 nicht fort. Der Anteil an Personen mit guter funktionaler Gesundheit hat zwischen 2008 und 2014 zugenommen, allerdings nur bei den über 65-Jährigen.
Schlagwörter:Gesundheitsverhalten; chronische Krankheit; alter Mensch; age group; chronic illness; socioeconomic factors; Federal Republic of Germany; comparison; sozioökonomische Faktoren; Gesundheitszustand; self-assessment; Altersgruppe; Selbsteinschätzung; elderly; health status; gender-specific factors; health behavior; Vergleich; Funktionale Gesundheit
Was tun wir für unsere Gesundheit? Gesundheitsverhalten in der zweiten Lebenshälfte
Autor/in:
Spuling, Svenja M.; Ziegelmann, Jochen P.; Wünsche, Jenna
Quelle: Altern im Wandel: zwei Jahrzehnte Deutscher Alterssurvey (DEAS). Wiesbaden, 2017, S 139-156
Inhalt: Im Jahr 2014 bestehen deutliche Alters- und Bildungsunterschiede hinsichtlich der sportlichen Aktivität. Die sportliche Aktivität hat zwischen 1996 und 2014 kontinuierlich zugenommen. Der Anteil der Raucherinnen und Raucher ist zwischen 2008 und 2014 angestiegen. Personen, die im Jahr 2014 Vorsorgeleistungen in Anspruch nehmen und Personen, die nicht rauchen, sind auch häufiger sportlich aktiv. Personen, die 2014 nicht rauchen, sind deutlich häufiger regelmäßig sportlich aktiv als es Nicht-Raucherinnen und Nicht-Raucher im Jahr 2002 waren.
Schlagwörter:Gesundheitsverhalten; Gesundheitsvorsorge; Gesundheit; sports; alter Mensch; age group; Risiko; Sport; health care; prophylaxis; risk; socioeconomic factors; Federal Republic of Germany; sozioökonomische Faktoren; Prophylaxe; smoking; Altersgruppe; elderly; Rauchen; gender-specific factors; health behavior; health
Erzählen als Politikum - Erzählen als Hebammen und Elternprotest? Die Aktion Erzählcafés 'Der Start ins Leben'
Titelübersetzung:Storytelling as a political event - storytelling as a means of protest for parents and midwives? The "Storytelling Café - A Good Start in Life" project
Autor/in:
Colloseus, Cecilia
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 9 (2017) 2, S 78-90
Inhalt: "Der vorliegende Beitrag stellt das bundesweite Kooperationsprojekt Erzählcafés 'Der Start ins Leben' vor. 2014 initiiert, will dieses Projekt Erfahrungen von Schwangeren und Gebärenden, aber auch von Vätern, Hebammen und Ärzt_innen sichtbar machen und diese dem negativ konnotierten Diskurs um die politische Situation der Geburtshilfe in Deutschland entgegenstellen. Es werden die Entstehung, das Vorgehen und die zentralen Ergebnisse der Aktion vorgestellt. Abschließend wird diskutiert, inwiefern die Aktion Erzählcafés Impulse sowohl für politische Protestformen und Veränderungen als auch für sozialwissenschaftliche Methodenentwicklung (im Sinne der partizipativen Forschung) geben kann." (Autorenreferat)
Inhalt: "This article presents the Germany-wide project Erzählcafés 'Der Start ins Leben' (Storytelling Café - A Good Start in Life) that was launched in 2014 as part of the political protest around birth and obstetrics that is ongoing in Germany. Its aim is to make the experiences of pregnant and birthing women, fathers, midwives and doctors visible in order to provide an alternative to the negative view of obstetrics in Germany. First, the political circumstances will be described. In a second step, the method and main results of the project will be presented. Finally, I discuss whether and how the project may be of use for bringing about political change as well as for developing new methods for the social sciences." (author's abstract)
Schlagwörter:Schwangerschaft; pregnancy; Geburtshilfe; obstetrics; Hebamme; midwife; Mutter; mother; Vater; father; Körper; body; Diskurs; discourse; Gesundheitsversorgung; health care; Geburt; birth; Erzählung; narrative; Erfahrung; experience; Federal Republic of Germany; Gebären; Erzählcafé; Narrative based Medicine; Hebammenprotest; partizipative Forschung
Groups of pregnant women: space for a humanization of labor and birth
Titelübersetzung:Grupos de gestantes: espaço para humanização do parto e nascimento
Autor/in:
Matos, Greice Carvalho de; Demori, Caroline Carbonell; Escobal, Ana Paula de Lima; Soares, Marilu Correa; Meincke, Sonia Maria Konzgen; Gonçalves, Kamila Dias
Quelle: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, 9 (2017) 2, S 393-400
Inhalt: Objectives: To know the contribution that groups of pregnant women have upon building knowledge about the process of parturition. Methods: A descriptive-exploratory study, with ten women who participated of groups of pregnant women. The semi-structured interviews were recorded and transcribed. The analysis was based upon thematic analysis, after approval by the Research Ethics Committee-CAAE 20722913.7.DO00.5317. Results: From the analysis of the transcripts emerged the themes: Labor and delivery from the perspective of women who participated in the groups of pregnant women; and Childbirth Humanization and Birth: Knowledge vs. Experience. Conclusion: The group of pregnant women allows women to prepare for the delivery process, as an information and exchange experiences with other participants and health professionals provide input for their choices, and thus, knowledge is built on a reciprocal basis, in a trusting and learning environment.
Schlagwörter:woman; Schwangerschaft; pregnancy; Geburt; birth; Gesundheitsförderung; health promotion; medizinische Versorgung; medical care; Grundversorgung; basic supply; Brasilien; Brazil; Lateinamerika; Latin America; Südamerika; South America
SSOAR Kategorie:Medizinsoziologie, Frauen- und Geschlechterforschung
Prevalence and profile of pregnant women who suffered physical violence
Titelübersetzung:Prevalência e Perfil de mulheres grávidas que sofreram violência física
Autor/in:
Santos, Siellen Mayane Almeida Barreto; Oliveira, Zulmerinda Meira; Coqueiro, Raildo da Silva; Santos, Vanessa Cruz; Anjos, Karla Ferraz dos; Casotti, Cezar Augusto
Quelle: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, 9 (2017) 2, S 401-407
Inhalt: Objective: To identify the prevalence and the profile of pregnant women victims of physical violence. Methods: Quantitative, cross-sectional study, conducted with 105 pregnant women followed in four Family Health Units at the city of Jequié, Bahia. The data were collected through questionnaires from the Abuse Assessment Screen (AAS); Tolerance, Annoyed, Cut down and eye opener (T-ACE) and sociodemographic. Results: The prevalence of pregnant women who suffered physical violence was 2,9%. These were 21-26 years of age, race/ skin color black (black and brown) and suffered aggression on the head predominantly by the partner who used alcohol. Conclusion: The prevalence of pregnant women victims of violence was not high, but it is an issue that causes many negative impacts on the woman's and baby's health. Thus from the profile of the women surveyed, it is recommended that specific actions could be carried out in order to at least minimize the occurrence of this problem.
Schlagwörter:woman; Schwangerschaft; pregnancy; medizinische Versorgung; medical care; Grundversorgung; basic supply; Gewalt; violence; Opfer; victim; Brasilien; Brazil; Lateinamerika; Latin America; Südamerika; South America
SSOAR Kategorie:Medizinsoziologie, Frauen- und Geschlechterforschung
Factors that influence the choice of birth type regarding the perception of puerperal women
Titelübersetzung:Fatores que influenciam a escolha do tipo de parto na percepção das puérperas
Autor/in:
Feitosa, Rúbia Mara Maia; Pereira, Ruana Daniela; Souza, Tamara Jéssica Costa de Paula; Freitas, Rodrigo Jácob Moreira de; Cabral, Sarah Azevêdo Rodrigues; Souza, Lázaro Fabrício de França
Quelle: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, 9 (2017) 3, S 717-726
Inhalt: Objective: To understand the factors that influence the process of choosing the type of delivery, from the perception of mothers. Methods: This is a qualitative and descriptive research, held at the Women's Hospital Midwife Maria Correia, Mossoró/RN. A total of 14 mothers were interviewed. Data were analyzed according to the Collective Subject Discourse technique. The study was submitted to the Ethics Committee in Research of Universidade Potiguar approved under the number CAAE: 38520214.0.0000.5296. Results: Women's desire a birth delivery without complications and fast recovery. The influences of the "fear of pain" and individual experiences and other women for choosing the type of delivery are significant. Conclusion: We emphasize the importance of access to prenatal quality actions that provide safe choices, clarifying doubts and future mother's wishes, reassuringly for delivery.