Patterns of changes in men's health from demographic indicators and epidemiologic
Titelübersetzung:Patrones de cambios en la salud de los hombres de indicadores demográfica y epidemiológica
Autor/in:
Santos, Vanessa Cruz; Santos, Mayra Gomes; Vilela, Alba Benemérita Alves; Nery, Adriana Alves; Casotti, Cezar Augusto; Boery, Eduardo Nagib
Quelle: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, 7 (2015) 2, S 2569-2581
Details
Inhalt: Objective: to analyze patterns of change on human health in the period 2006 to 2010 through demographic and epidemiological indicators. Method: an epidemiological study, descriptive subsidized on data from the Department of Computer Science of SUS (DATASUS) of the Ministry of Health, Brazilian Institute of Geography and Statistics and Integrated System of Penitentiary Information, in the period 2006 to 2010. For the tables and data analysis tools developed by DATASUS were used - TabWin and TabNet, besides the program Microsoft Office Excel 2007. Results: among the indicators of morbidity and mortality, the result from external causes in all kinds were growing in the studied years and higher in males population compared to female. Conclusion: the health problems most prevalent in the male population are preventable, then, health education can contribute in changing the behavioral and cultural profile of this population, which has negative consequences to their health.
Schlagwörter:Gesundheit; health; Epidemiologie; epidemiology; demographische Faktoren; demographic factors; Gesundheitspolitik; health policy; gender; woman; Mann; man; Vergleich; comparison; Sterblichkeit; mortality; Krankheit; illness; Gesundheitserziehung; health education; Gesundheitsverhalten; health behavior; kulturelle Faktoren; cultural factors
SSOAR Kategorie:Jugendsoziologie, Soziologie der Kindheit, Frauen- und Geschlechterforschung, Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
The economic impact of anaemia in Peru
Autor/in:
Alcázar, Lorena
Quelle: GRADE Group for the Analysis of Development; 2013. 74 S
Details
Inhalt: Peru is the South American country that suffers anaemia the most (matching only Guyana) according to the WHO. It affects more than 50% of preschool children, 42% of pregnant women and 40% of non-pregnant women of reproductive age. These prevalence levels put Peru in a similar situation to most African countries. In spite of the important role of anaemia in Peruvian society, the magnitude of the problem has not been acknowledged in its consequences and costs for the country. Furthermore, the Peruvian state has not developed a systematic policy for fighting anaemia. The aim of this study is to identify and estimate the economic costs for the Peruvian state and economy caused by the current prevalence of iron-deficiency anaemia among adults; to estimate the future economic costs for the Peruvian economy of the current prevalence of anaemia among children and to estimate the costs incurred by the state from the anaemia-related care provided, as well as that related to consequent health problems. Furthermore, the study also undertakes an estimation of the costs that the Peruvian state would incurred in order to prevent anaemia among children and pregnant women. The aim of this is to show the importance and implications of the problem and the possible savings and benefits of a stronger, more systematic and more effective policy for fighting anaemia.
Schlagwörter:Krankheit; illness; Public Health; public health; wirtschaftliche Folgen; economic impact; Kosten; costs; Gesundheitspolitik; health policy; Prophylaxe; prophylaxis; Entwicklungsland; developing country; Peru; Peru; Andenraum; Andean Region; Anaemia
SSOAR Kategorie:Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Graue Literatur, Bericht
Der Einfluss des Einkommens auf die Gesundheit
Autor/in:
Lichtenberger, Verena
Quelle: Statistisches Monatsheft Baden-Württemberg, (2013) 7, S 21-26
Details
Schlagwörter:Federal Republic of Germany; Baden-Württemberg; Baden-Württemberg; Altersgruppe; age group; gender; Einkommen; income; Gesundheit; health; Krankheit; illness; Schmerz; pain; Gesundheitsförderung; health promotion; soziale Ungleichheit; social inequality; Arbeitswelt; world of work; chronische Krankheit; chronic illness; Einfluss; influence
SSOAR Kategorie:Gesundheitspolitik, Einkommenspolitik, Lohnpolitik, Tarifpolitik, Vermögenspolitik, Allgemeine Soziologie, Makrosoziologie, spezielle Theorien und Schulen, Entwicklung und Geschichte der Soziologie
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Deutlicher Beschäftigungsaufbau im Gesundheitswesen
Autor/in:
Knödler, Reinhard
Quelle: Statistisches Monatsheft Baden-Württemberg, (2013) 12, S 14-17
Details
Schlagwörter:regionaler Vergleich; regional comparison; Gesundheitswesen; health care delivery system; Beschäftigung; employment; Arbeitsplatz; job; Dienstleistung; service; Federal Republic of Germany; Pflege; caregiving; Frauenanteil; proportion of women; Baden-Württemberg; Baden-Württemberg; Teilzeitarbeit; part-time work; geringfügige Beschäftigung; minimal employment
SSOAR Kategorie:Arbeitsmarktforschung, Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Health and environmental risk communication in Thailand: an analysis of agency staff 's perspectives on risk communication with external stakeholders
Autor/in:
Tuler, Seth; Langkulsen, Uma; Chess, Caron; Vichit-Vadakan, Nuntavarn
Quelle: ASEAS - Österreichische Zeitschrift für Südostasienwissenschaften, 5 (2012) 1, S 52-73
Details
Inhalt: "Gesundheits- und Umweltbehörden erfüllen üblicherweise die Rolle der allgemeinen Öffentlichkeit, aber auch speziellen Zielgruppen wie Kindern, Schwangeren oder ArbeiterInnen, risikobasierte Informationen zur Verfügung zu stellen. Trotz vorhandener Beratung ist diese oft sehr allgemein gehalten und eine Übertragbarkeit auf neue Kontexte ist schwierig. Besonders die Relevanz der Beratung in Bezug auf Südostasien ist oft unklar. Dieser Artikel berichtet über die Ergebnisse einer auf der Q-Methode basierenden Studie, die versucht, ein besseres Verständnis über die Perspektiven von Führungskräften und MitarbeiterInnen in Bezug auf Gesundheits- und Umweltrisikokommunikation innerhalb der thailändischen Behörde für Umweltschutz zu gewinnen. Die Ergebnisse zeigen, dass es, unabhängig von den Rollen und Erfahrungen der Befragten, sehr unterschiedliche Perspektiven über Verantwortlichkeiten gibt. Die Studie gibt einen Einblick in diese Perspektiven und die Möglichkeiten der Umsetzung in einer verantwortungsvollen nationalen Behörde im Bereich Gesundheits- und Umweltrisikokommunikation." (Autorenreferat)
Inhalt: "Health and environmental agencies are routinely called upon to provide risk-related information to the public-at-large and to more narrowly defined audiences, such as children, pregnant women, or labourers. While a large body of guidance is available, it is often general and transferability to new contexts is not well understood. In particular, the relevance of this guidance for South-East Asia is not clear. This paper reports the results of a study, using Q method, that aimed to develop a better understanding of officers' and staff's perspectives on health and environmental risk communication within a single regulatory agency in Thailand, the Pollution Control Department. The results demonstrate that there are multiple perspectives, and they are unrelated to roles or experience. This study contributes to a deeper understanding of the ways that officers and staff within a national agency with important responsibilities for health and environmental risk communication in Thailand think about these responsibilities and how to achieve them." (author's abstract)
Schlagwörter:Behörde; Risikokommunikation; Gesundheit; risk management; risk communication; Südostasien; Risikomanagement; government agency; counseling; Thailand; Organisationstheorie; Thailand; Southeast Asia; Beratung; Umweltschutz; environmental protection; health; organization theory; Risk Management; Health Communication; Organisational Studies; Gesundheitskommunikation; Q-Methode
SSOAR Kategorie:spezielle Ressortpolitik, Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Das philippinische Gesetz zur reproduktiven Gesundheit und seine Bedeutung für feministische sowie entwicklungspolitische (Bildungs-)Arbeit
Autor/in:
Reckordt, Michael
Quelle: ASEAS - Österreichische Zeitschrift für Südostasienwissenschaften, 5 (2012) 1, S 161-165
Details
Schlagwörter:educational activities; Südostasien; religiöse Faktoren; Philippinen; Familienplanung; Bildungsarbeit; women's policy; development policy; Empfängnisverhütung; Gesundheitspolitik; Entwicklungspolitik; religious factors; contraception; Frauenpolitik; Southeast Asia; health policy; family planning; Philippines
SSOAR Kategorie:Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Rezension: Sebastian Scheele, 2010: Geschlecht, Gesundheit, Gouvernementalität. Selbstverhältnisse und Geschlechterwissen in der Männergesundheitsförderung
Autor/in:
Tischer, Ulrike
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 4 (2012) 2, S 174-176
Details
Schlagwörter:Gouvernementalität; Gesundheitsverhalten; Gesundheitsvorsorge; Gesundheit; governmentality; health care; Mann; Gesundheitsförderung; Männlichkeit; gender-specific factors; man; health behavior; health promotion; health; masculinity
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Medizinsoziologie, Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Rezension
Vom Recht auf Stillen zur Pflicht der Mutter: Elemente eines globalen Stilldiskurses
Titelübersetzung:From a women’s right to a mother’s duty: Elements of a global breastfeeding discourse
Autor/in:
Freudenschuß, Ina
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 4 (2012) 3, S 138-145
Details
Inhalt: "Im Beitrag wird die historische Entwicklung
des gegenwärtigen globalen Stilldiskurses
dargestellt. Zentrales Merkmal dieser Diskurs-
Formation innerhalb der letzten 40 Jahre ist
die Verschiebung des Stillens aus dem privaten
Bereich der Mutter in die öffentliche
Sphäre der Gesundheitsförderung. Grundlage
dieser Untersuchung sind ausgewählte Policy-
Dokumente der internationalen Gesundheitsorganisation
WHO sowie der EU, die
den Diskurs über das Stillen im Wesentlichen
regulieren. Durch die Festsetzung von Stillen
als „normal“ und „natürlich“ sind Mütter
zahlreichen problematischen Fremdbeschreibungen
ausgesetzt, die ihre Entscheidungsund
Handlungsfähigkeit beschneiden. Der
Beitrag zeigt die Fallstricke dieser versteckten
Re-Biologisierung der Mutterrolle für aktuelle
Debatten um moderne Elternschaft auf." (Autorenreferat)
Inhalt: "This paper outlines the historical development
of the current global breastfeeding
discourse. Within the last 40 years the discourse
formation has moved the question
of breastfeeding from the private domain of
the mother into the public sphere of health
promotion. This article examines several
WHO and EU policy documents that regulate
discourse on breastfeeding in public. Mothers
face several harmful imputations based
on the fact that breastfeeding is pictured as
“normal” and “natural”: Most importantly,
they restrict women’s decision-making ability
and capacity to act. This article exposes the
pitfalls of this hidden re-biologization of the
mother’s role for contemporary debates on
modern parenthood." (author's abstract)
Schlagwörter:nutrition; Säugling; historische Entwicklung; baby; self-determination; Diskurs; discourse; Selbstbestimmung; Gesundheitspolitik; woman; Ernährung; historical development; health policy; Mutterschaft; motherhood
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Self-reflection as a means for personal transformation: an analysis of women's life stories living with a chronic disease
Titelübersetzung:Selbstreflexion als Weg zur persönlichen Transformation: eine Analyse von Lebensgeschichten von Frauen, die mit einer chronischen Erkrankung leben
Autor/in:
Prodinger, Birgit; Stamm, Tanja Alexandra
Quelle: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 11 (2010) 3, 16 S
Details
Inhalt: Ziel dieser Studie war es zu erläutern, wie die Lebensgeschichten von Frauen mit chronischer Polyarthritis eingebettet sind und geformt werden von für als selbstverständlich angenommenen Praktiken innerhalb des Gesundheitssystems. Eine Sekundäranalyse der Lebensgeschichten von sechs Frauen mit chronischer Polyarthritis wurde durchgeführt. Die Lebensgeschichten der sechs Frauen waren in der Primärstudie (STAMM et al. 2008) einer Typologie mit dem Namen "chronische Polyarthritis als Quelle für neue Herausforderungen" zugeordnet worden. Die feministische Standpunkttheorie und ausgewählte feministische Philosophien dienten als theoretischer Bezugsrahmen für diese Sekundäranalyse.
In der Analyse wurde deutlich, dass jede der sechs Frauen zumindest an einem Punkt in ihrer Lebensgeschichte begann, die Praktiken innerhalb des Gesundheitssystems und die kognitive Autorität der Medizin zu hinterfragen. Dieses Bewusstsein befähigte die Frauen, dem eigenen Wissen zu vertrauen und selbst Entscheidungen für die eigene Gesundheit zu treffen. Die Ergebnisse der Analyse eröffnen für Professionelle aus dem Gesundheitssystem die Möglichkeit, ihre für selbstverständlich genommenen Praktiken kritisch zu hinterfragen. Durch eine solche kritische Auseinandersetzung und das Bewusstsein, wie diese Praktiken in einem breiteren System eingebettet sind, können möglicherweise zukünftige Rahmenbedingungen initiiert werden, die den Dialog zwischen Patient/innen und Professionellen im Gesundheitssystem fördern.
Inhalt: The aim of this secondary analysis is to explicate taken-for-granted practices in the health care system in which the life stories of six women with rheumatoid arthritis (RA) are embedded. A secondary analysis of life stories of six women with RA, which were assigned to a typology named "rheumatoid arthritis as a source for new challenges" (STAMM et al., 2008) in the primary narrative study, was conducted. The theoretical framework applied for the analysis was informed by feminist standpoint theory and feminist philosophy. In the present analysis, each of the women challenged established health care practices and the cognitive authority of medicine at a certain point in their life story reflections. Becoming more conscious about health care practices enabled the women to acknowledge their own knowledge and to make choices about their health. The findings challenge health care providers to engage in critical reflexivity to become conscious about and to transform taken-for-granted practices as embedded in larger systems and to create health care environments that enable dialogue between clients and health care providers.
Schlagwörter:Theorie; self-reference; secondary analysis; Austria; health care delivery system; Dialog; Rahmenbedingung; Gesundheitswesen; Österreich; medicine; chronic illness; dialogue; Kritik; physician-patient relationship; chronische Krankheit; gender; criticism; life career; Arzt-Patient-Beziehung; Medizin; Gender; general conditions; identity; woman; Identität; theory; self-assessment; Selbsteinschätzung; Selbstreferenz; Sekundäranalyse; Lebenslauf; Narrative; feministische Kritik am Gesundheitswesen; Standpunkttheorie; soziales Geschlecht; chronische Polyarthritis; health sciences; social sciences; women's studies; secondary analysis; narratives; feminist critiques on health care; standpoint theory
SSOAR Kategorie:Forschungsarten der Sozialforschung, Frauen- und Geschlechterforschung, Erhebungstechniken und Analysetechniken der Sozialwissenschaften, Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Inequality in health care utilization in Germany? Theoretical and empirical evidence for specialist consultation
Titelübersetzung:Ungleichheit bei der medizinischen Versorgung in Deutschland? Theoretische und empirische Evidenz für den Facharztbesuch
Autor/in:
Gruber, Stefan; Kiesel, Markus
Quelle: Journal of Public Health, 18 (2010) 4, S 351-365
Details
Inhalt: Aim: In view of increasing concern about a two-class system in the German health care sector, this study investigates the relevance of health insurance schemes and other socioeconomic characteristics to the level of specialist health care provision. Subjects and Methods: Referring to Ronald M. Andersen’s model of health care utilization and more content-based approaches, we implement a negative binomial hurdle regression to estimate the number of specialist visits within the last 12 months. Our data source is the German sample of the first wave of the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE) in 2004. Results: The results show that men’s number of specialist visits is markedly sensitive to predisposing and enabling factors, whereas women’s health care utilization depends less on such socioeconomic characteristics. With reference to previous findings concerning general practitioner consultation, the assumption of a bipolar health care system providing general practitioner care primarily to the statutory insured and specialist care to the privately insured is supported empirically as to men. Education, which is considered to be highly correlated with health lifestyles, has a positive effect on medical health care. Every additional year of education increases by about 10% the probability of men seeking specialist consultation. Furthermore, the results indicate an unfavorable situation for the self-employed concerning health care because of their specific employment situation and health insurance coverage. Discussion: The research results suggest the existence of relevant differences in the amount of specialist consultation according to health insurance and other socioeconomic features. Further research could concentrate on the question of whether these inequalities in utilization levels indicate overprovision or underprovision of ambulant health care. Moreover, we recommend longitudinal research that is particularly suited to detangle age and cohort effects.
Schlagwörter:theory-practice; Theorie; statistische Analyse; health care delivery system; Facharzt; Gesundheitswesen; compulsory health insurance; Federal Republic of Germany; Theorie-Praxis; private health insurance; private Krankenversicherung; man; gesetzliche Krankenversicherung; inequality; statistical analysis; Lebenserwartung; medical specialist; model; health care; life expectancy; Modell; Gesundheitsversorgung; woman; Mann; theory; Ungleichheit; Specialist consultation; Health care utilization; Health insurance; Supply-induced demand; Hurdle regression
SSOAR Kategorie:Medizinsoziologie, Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz