Vom Aussterben Europas: eine kritische Einschätzung von Fortpflanzungsdiskursen in europäischen Gesundheitsprogrammen
Titelübersetzung:The extinction of Europe? A critical evaluation of reproductive health policies in Europe
Autor/in:
Schutzbach, Franziska
Quelle: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 5 (2013) 1, S 72-87
Details
Inhalt: "Der Text untersucht neue Formen der Bevölkerungspolitiken im europäischen Raum. Am Beispiel der Weltgesundheitsorganisation (WHO Regional Office for Europe) zeigen die folgenden Ausführungen, dass Fortpflanzung auf der Grundlage einer biopolitischen Konzeptualisierung von Gesundheit auf neue Weise regulierbar wird. Dabei stehen drei Aspekte im Vordergrund: das Primat der Bevölkerung über Gesundheit, die Ausdifferenzierung von Risikokalkulationen und die vergeschlechtlichte Dimension der Fortpflanzungsdiskurse. Der Text arbeitet die biopolitische Figuration von Gesundheit als ein historisches Kontinuum heraus und macht die Regulierung der (weiblichen) Fortpflanzung als ein Organisationsprinzip von Nation sichtbar." (Autorenreferat)
Inhalt: "This text investigates how the World Health Organization (WHO Regional Office for Europe) introduced the 2001 UN programme on sexual and reproductive health in Europe. It appears that the WHO health programmes constitute a new regime of interventions in the area of population control: sexuality and reproduction are regulated based on a biopolitical conceptualization of health. At the same time, the analysis reveals that the biopolitical signature of health and reproduction is a historical continuum. The following text will go into three aspects of this biopolitical signature: Firstly the primacy of population over health (with the demographic focus on Europe). Secondly the differentiation of risk calculations. And thirdly the gendered discourse of reproduction, making women the central figure of governmental policies." (author's abstract)
Schlagwörter:EU; Gesundheit; Reproduktionsmedizin; Programm; demographic factors; historische Entwicklung; demographic situation; birth; health service; agenda setting function; demographische Lage; Gesundheitspolitik; Federal Republic of Germany; historical development; health policy; EU; WHO; Gesundheitsleistung; Geburt; agenda setting function; program; reproductive medicine; demographische Faktoren; WHO; health
SSOAR Kategorie:Frauen- und Geschlechterforschung, Medizinsoziologie
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Inequality in health care utilization in Germany? Theoretical and empirical evidence for specialist consultation
Titelübersetzung:Ungleichheit bei der medizinischen Versorgung in Deutschland? Theoretische und empirische Evidenz für den Facharztbesuch
Autor/in:
Gruber, Stefan; Kiesel, Markus
Quelle: Journal of Public Health, 18 (2010) 4, S 351-365
Details
Inhalt: Aim: In view of increasing concern about a two-class system in the German health care sector, this study investigates the relevance of health insurance schemes and other socioeconomic characteristics to the level of specialist health care provision. Subjects and Methods: Referring to Ronald M. Andersen’s model of health care utilization and more content-based approaches, we implement a negative binomial hurdle regression to estimate the number of specialist visits within the last 12 months. Our data source is the German sample of the first wave of the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE) in 2004. Results: The results show that men’s number of specialist visits is markedly sensitive to predisposing and enabling factors, whereas women’s health care utilization depends less on such socioeconomic characteristics. With reference to previous findings concerning general practitioner consultation, the assumption of a bipolar health care system providing general practitioner care primarily to the statutory insured and specialist care to the privately insured is supported empirically as to men. Education, which is considered to be highly correlated with health lifestyles, has a positive effect on medical health care. Every additional year of education increases by about 10% the probability of men seeking specialist consultation. Furthermore, the results indicate an unfavorable situation for the self-employed concerning health care because of their specific employment situation and health insurance coverage. Discussion: The research results suggest the existence of relevant differences in the amount of specialist consultation according to health insurance and other socioeconomic features. Further research could concentrate on the question of whether these inequalities in utilization levels indicate overprovision or underprovision of ambulant health care. Moreover, we recommend longitudinal research that is particularly suited to detangle age and cohort effects.
Schlagwörter:theory-practice; Theorie; statistische Analyse; health care delivery system; Facharzt; Gesundheitswesen; compulsory health insurance; Federal Republic of Germany; Theorie-Praxis; private health insurance; private Krankenversicherung; man; gesetzliche Krankenversicherung; inequality; statistical analysis; Lebenserwartung; medical specialist; model; health care; life expectancy; Modell; Gesundheitsversorgung; woman; Mann; theory; Ungleichheit; Specialist consultation; Health care utilization; Health insurance; Supply-induced demand; Hurdle regression
SSOAR Kategorie:Medizinsoziologie, Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Health-related quality of life of family caregivers - evidence from Hesse
Titelübersetzung:Gesundheitsbezogene Lebensqualität von pflegenden Familienangehörigen: Ergebnisse aus Hessen
Autor/in:
Rösler-Schidlack, Birgit; Stummer, Harald; Ostermann, Herwig
Quelle: Journal of Public Health, 19 (2010) 3, S 269-280
Details
Inhalt: Aim: The aim of this study was to analyse the health-related quality of life (HRQOL) of primary family caregivers in comparison to the reference values of the average population. Subjects and methods: Data collection took place in the Werra-Meißner district in 2009 with a response rate of 102 primary family caregivers of frail elderly people. The health-related quality of life was measured with the Short Form 36 health survey (SF 36) and compared with the German reference values. Results: Compared to the health values of the normative sample, primary caregivers show significantly lower rates in all dimensions of health-related quality of life. In particular, caregivers between the ages of 53 to 61 report extremely low health values. Caregiving women compared to non-caregiving women have highly significant differences in all subscales of the SF 36. Caregiving men also report highly significant differences to non-caregiving men in all dimensions of the SF 36 except for Physical Functioning and General Health (p < 0.01). Caregivers in general and especially caregiving women aged 53 to 61 (midlife) were identified as at-risk groups for poor health. The latter report lower vitality and well-being, which may be a consequence of both social isolation and social impacts from multiple role demands. Conclusion: The identified high-risk groups of family caregivers, caregivers in midlife and especially caregiving women in midlife, should be supported by social measures, e.g., training courses for family caregivers, particularly in their home setting, and various types of respite care in order to sustain their health.
Schlagwörter:psychische Belastung; Gesundheit; alter Mensch; family member; Lebensqualität; Hessen; risk; health consequences; Federal Republic of Germany; häusliche Pflege; nursing care for the elderly; psychological stress; quality of life; Auswirkung; Risiko; home care; Krankheit; Altenpflege; Hesse; impact; elderly; gesundheitliche Folgen; gender-specific factors; health; Familienangehöriger; illness; family caregiver; health-related quality of life; SF 36; gender differences
SSOAR Kategorie:Medizinsoziologie, Gesundheitspolitik
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Krankheiten des Kreislaufsystems: Todesursache Nummer eins
Autor/in:
Baumann, Lothar
Quelle: Statistisches Monatsheft Baden-Württemberg, (2009) 11, S 5-12
Details
Schlagwörter:Krankheit; illness; Kreislaufkrankheit; circulatory disease; gender; Baden-Württemberg; Baden-Württemberg; regionale Faktoren; regional factors; Statistik; statistics; Federal Republic of Germany; Sterben; dying; Herzinfarkt; heart attack; Schlaganfall; stroke; Alter; old age
SSOAR Kategorie:Medizinsoziologie, Bevölkerung
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz
Beruflicher Verbleib und Studienzufriedenheit von Berliner Public Health-Absolventinnen und -Absolventen mit sozialwissenschaftlicher Erstqualifikation
Titelübersetzung:Occupational whereabouts and study satisfaction of Berlin public health graduates with a first qualification in social science
Autor/in:
Rattay, Petra; Jager, Doreen
Quelle: Sozialwissenschaften und Berufspraxis, 28 (2005) 1, S 67-79
Details
Inhalt: Der Postgraduierten-Studiengang Public Health/Gesundheitswissenschaften existiert an der Technischen Universität Berlin seit 1992 und wurde nach Abschluss der Modellversuchsphase 1996 in das reguläre Studienangebot übernommen. Der Studiengang soll künftig in stärkerem Maße medizinisch und naturwissenschaftlich ausgerichtet sein. Inwieweit die bisherige multidisziplinäre Zusammensetzung der Studierenden aufrecht erhalten bleibt oder auch bei der Zulassung eine stärkere Einschränkung auf medizinisch und naturwissenschaftlich qualifizierte Bewerber/innen erfolgt, ist noch ungeklärt. Vor diesem Hintergrund liefert die vorliegende Studie zur Studienzufriedenheit und zum beruflichen Verbleib der Public Health-AbsolventInnen an der TU Berlin Ergebnisse, dies insbesondere mit Blick auf die AbsolventInnen mit sozialwissenschaftlicher Erstqualifikation. Zusammenfassend lässt sich festhalten, dass der Großteil der AbsolventInnen mit dem Studium zufrieden ist und sich beruflich verbessern konnte. Auch hat sich die Berufssituation insbesondere für die Gruppe der SozialwissenschaftlerInnen in den letzten zehn fahren deutlich gewandelt. Den SozialwissenschaftlerInnen ist es gelungen, auf dem Arbeitsmarkt und in den Institutionen des Gesundheitswesens zu überzeugen und sich durchzusetzen. (ICA2)
Schlagwörter:sociology; Berufsverlauf; medizinische Versorgung; satisfaction; Zufriedenheit; job history; Public Health; Federal Republic of Germany; Soziologie; Absolvent; labor market; Arbeitsmarkt; studies (academic); Berlin; medical care; public health; social science; Studium; Sozialwissenschaft; Karriere; gender-specific factors; career; Berlin; graduate
SSOAR Kategorie:Bildungs- und Erziehungssoziologie, Berufsforschung, Berufssoziologie, Medizinsoziologie
Dokumenttyp:Zeitschriftenaufsatz